آزمایشات و معاینات چکاپ سلامت

سلامتی و تندرستی مهم‌ترین سرمایه‌ هر انسان در طول عمرش است. پیشگیری از بیماری یا تشخیص زودهنگام آن به خصوص در زمانی که بیماری هنوز ایجاد علامت نکرده آسان‌تر از درمان بیماری در مراحل پیشرفته است. تشخیص به موقع بیماری و درمان آن می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند. امروزه معاینات چکاپ سلامت می‌تواند نقش بسیار مهمی در شناسایی زودهنگام بیماری داشته باشد به نحوی که از بروز عوارض جانبی بعدی جلوگیری کند. اما مراجعه به مطب‌های پزشکی با تخصص‌های مختلف جهت چکاپ کامل بدن شاید امری وقت‌گیر و پرهزینه باشد. خدمات چکاپ این مرکز در سطوح مختلف انجام می‌شود که در سطح اولیه آن انجام آزمایشات پایه، بررسی اولیه سیستم قلب و عروق، بررسی اولیه سیستم تنفسی و… صورت می‌گیرد. سطوح پیشرفته چکاپ نیز با آزمایشات تکمیلی در این مرکز ارائه می‌گردند.

چکاپ سلامت - طب کار پرانا

چکاپ سلامت سازمانی پراناطب

در مرکز تخصصی طب کار پرانا علاوه بر معاینات روتین طب کار به منظور ارزیابی همه جانبه سلامت شما عزیزان، خدماتی جامع تحت عنوان چکاپ سلامت سازمانی نیز ارائه می‌شود. در این خدمت کلیه آیتم‌های مربوط به سلامتی که بنا به صلاحدید پزشک برای چکاپ سلامت دوره ای شما مورد نیاز باشد، بررسی و پایش می‌شود. در حال حاضر ارائه این خدمت تنها بصورت سازمانی است و امکان پذیرش فردی وجود ندارد. با چکاپ سلامت پراناطب سلامتی را به پرسنل سازمان خود هدیه کنید. این خدمت را همچنین می‌توانید برای اعضای خانواده پرسنل نیز دریافت کنید.

چرا باید معاینات چکاپ سلامت را انجام دهیم؟

بنابراین با مراجعه به مرکز پرانا ابتدا آزمایشات جامع جهت تشخیص بیماری‌ها صورت گرفته، پس از آن در صورت مشاهده مشکل در هریک از بخش‌های بدن جهت انجام معاینات تکمیلی ارجاعات لازم انجام می‌گیرد تا به اصلاح سریع آن پرداخته و از بروز عواقب متعدد بیماری‌ها در آینده جلوگیری شود. همچنین جهت اطمینان خاطر شما عزیزان، روند معاینات و درمان شما را در صورت نیاز تا پایان پیگیری خواهیم کرد.

معاینات چکاپ سلامت پرانا چه مواردی را شامل می‌شود؟

چکاپ سلامت اختصاصی پرانا

آزمایشات چکاپ پاراکلینیک

تشخیص به موقع بیماری و درمان آن می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند. بنابراین انجام آزمایشات پاراکلینیک میتواند نقش بسیار مهمی در شناسایی زودهنگام بیماری داشته باشد به نحوی که از بروز عوارض جانبی بعدی جلوگیری کند. در مرکز طب کار پرانا آزمایشات جامع جهت تشخیص بیماری ها صورت گرفته و پس از آن در صورت وجود مشکل جهت انجام آزمایشات تکمیلی ارجاعات لازم صورت می‌گیرد تا به درمان سریع آن پرداخته و از بروز عواقب آن‌ها در آینده جلوگیری شود. این آزمایشات شامل:

    1. آزمایش کامل خون، ادرار و مدفوع
    2. بررسی سیستم قلبی و عروقی
    3. آزمایشات غربالگری سرطان
    4. رادیولوژی و سونوگرافی و…

آنالیز بدن/ بادی کامپوزیشن با تست INBODY

ما علیرغم داشتن وزن، قد و BMI یکسان ممکن است ترکیبات بدنی متفاوتی داشته باشیم. از طریق آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن می‌توانید درصد چربی، عضله و آب بدن خود را براحتی تعیین کنید. این اطلاعات به شما کمک می‌کند رژیم غذایی و برنامه ورزشی استاندارد داشته باشید تا در کنار کاهش چربی و افزایش عضله به‌منظور رسیدن به تناسب اندام، سلامتی خود را تضمین کنید. این آنالیز در مرکز پرانا از طریق به‌روزترین و پیشرفته‌ترین دستگاه یعنی دستگاه Inbody 270 و Inbody 770 انجام می‌شود. پس از انجام تست، نتایج بادی کامپوزیشن با تست اینبادی توسط پزشک و یا کارشناس تغذیه پراناطب تفسیر می‌شود. همچنین در صورت تمایل می‌توانید رژیم غذایی مخصوص به خود را با توجه به آنالیز صورت گرفته و اهداف مورد نظر نیز دریافت کنید. 

    1. تست اینبادی با دستگاه INBODY 270 
    2. تست اینبادی با دستگاه INBODY 770

خدمات تغذیه و رژیم درمانی

مراحل انجام رژیم درمانی و تغذیه در پرانا بسته به درخواست کارفرما می تواند شامل رژیم درمانی انفرادی، آموزش گروهی، تصحیح و تنظیم برنامه غذایی موجود باشد. همچنین این قابلیت وجود دارد که کمپین های تغذیه ایگروهی، جهت آموزش و پیگیریتغذیه ای طراحی و اجرا گردد. سایر خدمات تغذیه ای پرانا از جمله طراحی منو غذایی سالم با بودجه تعریف شده از سوی کارفرما انواع مشاوره های تغذیه ای جهت بهبود و ارتقا سلامت نیز قابل اجرا است.

    1. رژیم درمانی انفرادی
    2. آموزش گروهی
    3. تنظیم برنامه غذایی
    4. تصحیح برنامه غذایی
    5. کمپین‌های تغذیه‌ای

ارزیابی اسکلتی-عضلانی و حرکات اصلاحی

اختلالات و ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی بعلت عدم تحرک بدنی، سبک زندگی غلط، پوسچر نامناسب و… شیوع بسیار بالایی دارد. از جمله این ناهنجاری‌ها میتوان از ناهنجاری سر به جلو، گودی بیش از حد کمر، ضعف عضلات مرکزی بدن و… نام برد که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع می‌تواند عوارض و دردهای اسكلتی-عضلانی بسیاری را به همراه داشته باشد. خیلی از اوقات این ناهنجاری‌ها با حرکات اصلاحی در کنار تغییر سبک زندگی و اصلاح پوسچر قابل رفع است و تا حدود زیادی بهبود می‌یابد. 

این ارزیابی بدین صورت است که ابتدا هر فرد توسط تیم متخصص حرکات اصلاحی به طور کامل ارزیابی می‌شود و یك گزارش کامل از مشكلات و ناهنجاری‌های قامتی خود دریافت می‌کند. در نهایت برنامه تمرینی اختصاصی هر فرد با توجه به وضعیت اسکلتی-عضلانی وی جهت اصلاح ناهنجاری‌ها ارائه خواهد شد. بنابراین این پکیج شامل:

    1. ارزیابی کامل اسکلتی-عضلانی بدن
    2. تعیین درجه و شدت ناهنجاری‌های قامتی
    3. ارائه برنامه تمرینی جهت اصلاح ناهنجاری‌ها

معاینات چکاپ سلامت پرانا شامل معاینات جامع اولیه از کل بدن و همچنین معاینات چکاپ تخصصی جهت بررسی دقیق‌تر شامل آنالیز بدن و ارزیابی اسکلتی-عضلانی است. انجام کلیه این معاینات در یک مکان که خارج از محیط‌های بیمارستانی باشد و دسترسی آسان به آزمایشگاه، سونوگرافی و… را فراهم کند از مزایای انجام چکاپ سلامت در مرکز پرانا است. علاوه بر این پیگیری روند معاینات زیر نظر پزشکان و متخصصین پرانا امری است که شاید ما را از سایر کلینیک‌های چکاپ متمایز می‌کند. 

پرانا طب

سوالات متداول

پاسخ به سوالات پرتکرار چکاپ سلامت پرانا

آزمایشات پاراکلینیک چکاپ سلامت چه مواردی را شامل می‌شود؟
  • شمارش سلول‌های خونی (CBC)
  • عملکرد کلیه (BUN/Cr)
  • عملکردکبدی (AST,ALT,ALK/P)
  • دیابت (FBS,HbA1c)
  • بررسی کم خونی (TIBC,Serum Iron,Ferritin)
  • بررسی چربی‌های خونی (Total CHOL, TG, LDL, HDL)
  • عملکرد تیروئید (T4/TSH)
  • پروفایل‌های ویتامینی (Vitamin D, B9,B12)
  • بررسی فاکتورهای التهابی (CRP, ESR,CPK,IDH)
  • آزمایش ادرار (U/C ,U/A)
آزمایش مدفوع برای برای تشخیص چه بیماری انجام می‌شود؟

از آزمایش مدفوع برای غربالگری سرطان روده بزرگ و وجود خون در مدفوع استفاده می‌شود.

آزمایشات غربالگری سرطان چه مواردی را شامل می‌شود؟

آزمایش غربالگری سرطان شامل PSA برای تشخیص زودرس سرطان پروستات، آزمایش پاپ اسمیر و HPV Genotyping برای تشخیص زودرس سرطان دهانه رحم، سایر آزمایشات تشخیصی سرطان دستگاه‌های مختلف بدن می‌باشد.

بررسی سیستم قلب و عروق چه تست‌هایی را شامل می‌شود؟

این بررسی شامل نوارقلب، اکوکاردیوگرافی و تست ورزش می‌باشد که در آن وضعیت ساختمانی، اختلالات دریچه‌ای، اندازه قلب، تنگی شریان‌های قلب بررسی می‌گردند و می‌توان بیماری‌های قلبی را در مراحل ابتدایی تشخیص داد.

در رادیولوژی و سونوگرافی کدام اندام‌های بدن بررسی می‌شوند؟

شامل رادیوگرافی قفسه سینه، سونوگرافی شکم و لگن، سونوگرافی پروستات (در آقایان)، سونوگرافی پستان (در خانم‌های زیر 40 سال) و ماموگرافی (در خانم‌های بالای 40 سال) است. علاوه بر این اقدامات، در صورت نیاز سی‌تی اسکن و MRI در مورد اعضاء مختلف بدن قابل انجام هستند.

آیا انجام تست اینبادی در محل شرکت نیز امکان پذیر است؟

مرکز طب کار پرانا مجهز به دستگاه اینبادی 270 و 770 است که دستگاه Inbody 270 به دلیل پرتابل بودن امکان ارزیابی تعداد زیادی از پرسنل را در محل شرکت‌ها فراهم می‌کند.

آزمایشات چکاپ طب کار

امروزه آزمایش طب کار نیز در لیست انواع آزمایشات قرار گرفته است. در واقع، به منظور ورود به بعضی از مشاغل باید آزمایش طب کار انجام شود. برای استخدام در برخی از مشاغل، فرد باید از هر لحاظ سالم باشد. سلامت فرد نیز طی انجام چکاپ سلامت طب کار مشخص می‌شود.

علت اصلی انجام آزمایشات و معاینات بدو استخدام
هنگامی که به عنوان کارمند یا کارگر در محیطی مشغول به کار می‌شوید، شاید محیط کارتان به گونه‌ای باشد که دچار بیماری‌های مختلف شوید. به همین منظور، کارفرمایان انجام چکاپ سلامت طب سازمانی را به کارکنان خود پیشنهاد می‌دهند. انجام این معاینات، لازمه استخدام افراد برای شروع کار جدید است.
برای استخدام هر فرد در ردیف شغلی موردنظر، چکاپ سلامت طب کار انجام می‌شود. این آزمایشات و معاینات بدو استخدام توسط پزشک مربوطه صورت می‌گیرند و اطلاعات در پرونده بیمار ثبت می‌شود. اطلاعات آزمایش به صورت محرمانه باقی می‌ماند. آزمایشات طب کار باتوجه به موقعیت شغلی موردنظر و درخواست کارفرما متفاوت هستند. برخی از افراد ممکن است که نیاز به انجام تست بینایی سنجی و شنوایی سنجی برای استخدام در شغل دلخواه شان را داشته باشند. همچنین، افراد ممکن است که در بدو استخدام نیاز به انجام تست خون، ادرار و ریه را برای  تشخیص بیماری های مختلف داشته باشند.
 

انجام چه تست‌هایی در بدو استخدام لازم و ضروی است؟

در بدو استخدام آزمایشاتی برای افراد تعیین می شود که باید آنها را انجام دهند. تشخیص به موقع بیماری‌ها از علت‌های اصلی انجام آزمایشات و چکاپ سلامت طب کار در بدو استخدام محسوب می‌شوند. در این آزمایشات، بیماری‌هایی از قبیل قند، چربی، مشکل ریوی و قلبی تشخیص داده می‌شوند.
تست تنفس برای بررسی میزان عملکرد کلیه‌ها انجام می‌شود. این تست در شروع استخدام برای تشخیص مشکلات ریه و تنفسی قابل انجام است. بعد از انجام تست تنفس، نوار قلب از فرد گرفته می‌شود. نوار قلب برای بررسی وضعیت سلامت عروق خونی کاربرد دارد. اطلاعاتی که روی الکتروکاردیوگرام ثبت شده‌اند، میزان تحرک قلب را نشان می‌دهند.
سپس، آزمایش خون و ادرار برای بررسی وضعیت سلامت فرد و تشخیص اعتیاد انجام می‌شود. در واقع، آزمایش ادرار به تشخیص دقیق‌تر اعتیاد در افراد کمک می‌کند. آزمایش اعتیاد جزو آزمایشات ثابت بدو استخدام محسوب نمی‌شود و در صورت درخواست چکاپ سلامت طب سازمانی توسط کارفرما نیاز است. پس از انجام آزمایشاتی از قبیل آزمایش اعتیاد، نتیجه به صورت محرمانه برای کارفرما ارسال می‌شود.
 

اهمیت آزمایش طب کار برای کارمندان

طب کار، بر درمان آسیب‌ها و بیماری‌های ناشی از کار متمرکز است. پزشکانی که در زمینه طب کار آموزش دیده‌اند، آسیب‌های ناشی از کار را بسیار مؤثرتر تشخیص داده و درمان می‌کنند. انجام معاینات و چکاپ سلامت طب کار، به کارفرمایان کمک می‌کند که افراد سالم را در رده شغلی موردنظر استخدام کنند.
اگر کارمندان یک شرکت از سلامت کافی برخوردار نباشند، عملکرد خوبی نیز نخواهند داشت. در کل، کارمندان در هر شرکت و سازمانی به منظور داشتن کیفیت کار بهتر، باید سالم باشند. به همین منظور، چکاپ سلامت طب کار با هدف بررسی میزان سلامت کارمندان انجام می‌شود. در واقع، در صورتی که کارمندان از سلامت لازم برخوردار باشند، پیشرفت در سازمان نیز رخ می‌دهد.
 

ضرورت انجام چکاپ سلامت طب کار 

هنگامی که قصد استخدام و شروع به کار در موقعیت شغلی جدیدی را دارید، وضعیت سلامتی شما برای کارفرما حائز اهمیت است. از آنجایی که برخی از شرکت‌ها، کارخانه‌ها و… کارکنان و کارگران خود را بیمه می‌کنند، استخدام افراد سالم برای آن‌ها اهمیت دارد. بنابراین، کارفرمایان به منظور اطمینان خاطر از سلامت کارگران و کارمندان خود، انجام معاینات دوره ای طب کار را پیشنهاد می‌کنند.
غربالگری‌های قبل از استخدام در بسیاری از مشاغل برای تشکیل تیمی از افراد سالم و مجرب در محیط کار انجام می‌شوند. در واقع، انجام چکاپ سلامت طب کار به کارفرمایان کمک می‌کند که کارمندان و کارگرانی را استخدام کنند، که به علت سالم بودن کیفیت کار بهتری دارند.
به منظور فعالیت در هر یک از دسته‌های شغلی مختلف باید بدن سالمی داشته باشید. به همین منظور، انجام آزمایشات خون و ادرار، تست شنوایی و بینایی سنجی، نوار قلب و… لازم و ضروری است. در واقع، انجام این آزمایشات و تست‌ها و چکاپ سلامت طب سازمانی برای تعیین محدودیت‌های شغلی ضرورت دارد.
 

آزمایشات طب کارشامل چیست؟

آزمایشات طب کار سازمانی شامل مواردی از قبیل آزمایش خون، ادرار، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و تست قلب است. آزمایش طب کار برای بررسی سلامت فرد از لحاظ اعتیاد به هرگونه مواد مخدر انجام می‌شود.
 

لیست آزمایشات چکاپ سلامت طب کار

آیا می‌دانید که کدام آزمایشات در لیست آزمایشات چکاپ سلامت طب کار قرار می‌گیرند؟ در این بخش، شما را با این آزمایشات مهم و ضروری که برای استخدام در موقعیت‌های شغلی مختلف انجام می‌شوند، بیشتر آشنا می‌کنیم. این آزمایشات عبارتند از:
 

ارزیابی و معاینات اولیه اندام‌ها

شروع به کار در برخی از موقعیت‌های شغلی، مستلزم سلامت اندام‌های مختلف بدن است. به همین منظور، ارزیابی و معاینات اولیه اندام‌ها انجام می‌شود. معمولاً به منظور شروع به کار در مشاغلی از قبیل آتش نشانی، مهندسی، نیروی انتظامی باید قدرت جسمانی بالایی داشته باشید. فرد برای کار کردن در این مشاغل باید دارای سلامت جسمانی کافی باشد. بنابراین، چکاپ سلامت طب سازمانی با هدف سنچش بنیه بندی افراد صورت میگیرد.
 

آزمایش خون طب کار

آزمایش خون در لیست آزمایش‌های چکاپ سلامت طب کار قرار می‌گیرد. پزشکان برای تشخیص میزان چربی، قند، اطلاع از وضعیت گلبول‌ها و پلاکت‌ها و آنزیم‌های کبدی، آزمایش خون را برای افراد تجویز می‌کنند. اگر میزان هر یک از آیتم‌های آزمایش شمارش سلول‌های خونی یا CBC غیر نرمال باشد، احتمالاً فرد به بیماری‌هایی مبتلا است.
 در واقع، کم خونی، کاهش ویتامین‌ها، عفونت و سرطان خون به دلیل سطح غیر طبیعی cbc رخ می‌دهند. به منظور انجام آزمایش خون برای تشخیص بیماری دیابت، فرد باید ناشتا باشد. در غیر این صورت نتیجه آزمایش دقیق نخواهد بود. شما می‌توانید درباره مدت زمان ناشتایی برای انجام هر یک از آزمایشات چکاپ سلامت طب کار از پزشک‌تان سؤال کنید.
 

آزمایش ادرار

یکی دیگر از آزمایشاتی که در لیست چکاپ سلامت طب سازمانی قرار می‌گیرد، آزمایش ادرار است. هدف از انجام آزمایش ادرار طب کار، بررسی اعتیاد در افراد است. کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها باید اعتیاد نداشته باشند. به همین منظور، انجام آزمایش ادرار با هدف تشخیص اعتیاد در کارکنان انجام می‌شود. علاوه بر تشخیص اعتیاد، از نمونه ادرار برای تشخیص بیماری‌هایی از قبیل مشکلات کلیوی، کبدی و… نیز استفاده می‌شود.
 

نوار قلب

بسیاری از افراد در طول زندگی به دلیل مشکلات ارثی، چاقی و سایر بیماری‌ها دچار مشکل قلبی می‌شوند. به همین منظور، آزمایش نوار قلب برای بررسی سلامت قلب باید انجام شود. در واقع، افرادی که ۳۵ سال به بالا سن دارند، می‌توانند برای سلامت خود تست نوار قلب را انجام دهند. با انجام تست نوار قلب، مشکلاتی مانند غیرطبیعی بودن و آریتمی ضربان قلب قابل تشخیص است. نوار قلب، در لیست چکاپ سلامت طب کار قرار گرفته است. از طریق تست نوار قلب، پزشکان می‌توانند مشکلات قلبی مانند سکته، آریتمی، تنگی نفس، گرفتگی عروق و… را تشخیص دهند. 
 

معاینات بینایی‌سنجی یا اپتومتری 

برای شروع کار در برخی از مشاغل، سلامت چشم‌ها اهمیت دارد. به همین منظور، معاینات بینایی سنجی در لیست چکاپ سلامت طب سازمانی قرار می‌گیرند. پزشکان با انجام معاینات بینایی سنجی می‌توانند مشکلات بینایی را تشخیص داده و اقدامات درمانی را انجام دهند. در معاینات بینایی سنجی، میزان دید عمق، دید رنگ، تیزبینی و میدان دید مورد سنجش قرار می‌گیرند.
حتی اگر میزان دید شما واضح است، تست معاینه چشم باید انجام شود. معاینه چشم می‌تواند نقش مهمی در تعیین سلامت چشم‌ها داشته باشد. در واقع، با انجام به موقع تست بینایی سنجی می‌توانید از کاهش یا از دست رفتن بینایی جلوگیری کنید. تست‌های زیادی وجود دارد که اپتومتریست‌ها در طول معاینه چشم انجام می‌دهند. از تست‌های مربوط به معاینه چشم که در لیست چکاپ سلامت طب کار قرار دارند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• تست حدت بینایی
• تست کوررنگی
• تست حرکت چشم
• تست گلوکوم
• معاینه شبکیه چشم
• تست بررسی خطا‌های انکساری
 

شنوایی‌سنجی یا ادیومتری 

کم شنوایی با افزایش سن به وجود می‌آید. از علل کم شنوایی می‌توان به عفونت مزمن، نقایص مادرزادی، مشکلات ارثی، آسیب به گوش و… اشاره کرد. یکی از راه‌های آزمایش کم شنوایی، استفاده از روش شنوایی سنجی است. معاینه شنوایی سنجی، میزان عملکرد شنوایی فرد را مورد بررسی قرار می‌دهد. مشکلات تعادلی و سایر مسائل مربوط به عملکرد گوش داخلی در این آزمایش بررسی می‌شوند. پزشک متخصص برای تشخیص و درمان کم شنوایی برای استخدام در بیشتر مشاغل، تست شنوایی سنجی را برای فرد انجام می‌دهد.
آسیب به گوش یا قرار گرفتن در معرض صدا‌های بلند برای مدت طولانی می‌تواند باعث کاهش میزان شنوایی شود. به همین دلیل، کارفرمایان برای چکاپ دوره‌ای کارگران، انجام تست شنوایی سنجی را توصیه می‌کنند. آزمایش شنوایی سنجی با هدف تشخیص مشکلات شنوایی انجام می‌شود. در مشاغلی که با سروصدا در ارتباط هستند، انجام این تست لازم است. تست شنوایی سنجی برای تشخیص به موقع یا جلوگیری از آسیب‌های شنوایی قابل انجام است. معاینه شنوایی سنجی به آمادگی خاصی احتیاج ندارد.
 

انجام تست تنفس یا اسپیرومتری 

یکی از آزمایشات چکاپ سلامت طب سازمانی برای بررسی سلامت ریه‌ها، آزمایش اسپیرومتری است. آزمایش اسپیرومتری به منظور تشخیص بیماری‌هایی از قبیل برونشیت و آسم انجام می‌شود. معمولاً انجام این آزمایش برای افراد لازم است که در محل با متریال شیمیایی سروکار دارند.
 
برخی از افراد به دلایل مختلف مانند مصرف سیگار ممکن است که دچار مشکل ریوی شوند. در صورتی که مشکلات ریوی به موقع تشخیص داده نشود، روند درمان با مشکل مواجه خواهد شد. بنابراین، کارفرمایان برای اطلاع از سلامت سیستم ریوی و تنفسی کارگران خود جهت کار در کارخانه، انجام چکاپ سلامت طب کار را پیشنهاد می‌دهند.
اسپیرومتری، آزمایشی است که پزشکان برای اندازه‌گیری میزان عملکرد ریه‌ها تجویز می‌کنند. هدف از این آزمایش، اندازه‌گیری جریان هوا به داخل و خارج از ریه‌ها است. این تست با استفاده از دستگاه کوچکی به نام اسپیرومتر انجام می‌شود. این دستگاه دارای قابلیت ثبت سرعت تنفس است. پزشکان از این روش برای تشخیص آسم، بیماری فیبروز ریوی و… استفاده می‌کنند.
 

چکاپ ادواری

بعد از اینکه معاینات و چکاپ سلامت طب سازمانی  بدو استخدام انجام شدند، کارکنان و کارگران ملزم به انجام معاینات ادواری هستند. این معاینات باید حداقل، سالی یک مرتبه انجام شود. طی انجام آزمایشات ادواری، سلامت شغلی افراد تعیین می‌شود. در واقع، این آزمایشات نشان می‌دهد که آیا فرد قادر به کار کردن در موقعیت شغلی مربوطه است یا خیر. چکاپ ادواری با اهداف زیر انجام می‌شود:
•  تشخیص به موقع بیماری‌ها
•  درمان بیماری‌ها
•  جلوگیری از سرایت بیماری‌های ویروسی و واگیردار
•  تعیین محدودیت شغلی برای فرد بیمار
 

آزمایش اعتیاد در آزمایشات طب کار

یکی از آزمایشات مهم طب کار برای شروع کار در اداره‌ها و سازمان‌ها، آزمایش اعتیاد است. از آنجایی که ابتلا فرد به اعتیاد باعث تضعیف پیشرفت و عملکرد شغلی فرد می‌شود، آزمایش اعتیاد در لیست چکاپ سلامت طب سازمانی قرار می‌گیرد. این آزمایش از طریق نمونه‌گیری ادرار انجام می‌شود. از دلایل نیاز به انجام آزمایش اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• جلوگیری از بروز خطرات ناشی از مصرف مشروب
• پیشگیری از استخدام افراد دارای اعتیاد در سازمان‌ها و اداره‌ها
• بررسی و ارزیابی سلامت کارکنان سازمان
• ایجاد محیطی ایمن برای سایر کارکنان با عدم استخدام فرد دارای اعتیاد
 

آزمایش طب کار برای انجام معاینات ویژه و چکاپ کارمندان

بسیاری از بیماری‌ها را می‌توان با تشخیص به موقع درمان کرد. به همین منظور، انجام آزمایشات دوره‌ای مورد نیاز است. کارمندان به دلیل مشغله‌های شغلی و استرس‌های روزانه، ممکن است که دچار بیماری‌های مختلف شوند. به همین منظور، آزمایش خون برای تشخیص بیماری‌ها در کارکنان لازم و کاربردی است. چکاپ سلامت طب کار برای کارمندان، با هدف بررسی سطح قند، چربی و سایر آیتم‌ها در خون انجام می‌شود.
 

آزمایش طب کار برای تعیین محدودیت‌های شغلی برای فرد

به منظور تعیین محدودیت‌های شغلی، چکاپ سلامت طب سازمانی انجام می‌شود. در صورتی که بعد از انجام آزمایش مشخص شود که فرد دارای بیماری خاصی است، محدودیت شغلی برای وی تعیین می‌شود. پزشک با انجام انواع تست‌ها و آزمایشات، میزان آسیب را در افراد بررسی کرده و کارفرما را از شرایط آن‌ها مطلع می‌کند.
در صورتی که در محل کار برای فرد حادثه‌ای رخ دهد، کارفرما می‌تواند درخواست بررسی وضعیت سلامت فرد را داشته باشد. بعد از اعلام نتیجه آزمایش و تست توسط پزشک متخصص، محدودیت‌های شغلی برای فرد اِعمال می‌شود. در واقع، بعد از تشخیص بیماری‌ها و شرایط بدنی فرد، محدودیت‌هایی برای وی در نظر گرفته می‌شود.
 

آزمایش طب کار برای معاینات دوره‌ای فرد شاغل

اگر در موقعیت شغلی دلخواه خود مشغول به کار هستید، نیاز به انجام چکاپ سلامت طب سازمانی دارید. در واقع، افراد شاغل نیازمند انجام چکاپ سلامت طب کار هستند. این آزمایشات برای بررسی فاکتور‌های مختلف مانند قندخون، چربی و… انجام می‌شوند. از آنجایی که فرد ممکن است در هنگام کار کردن در موقعیت شغلی موردنظر دچار اعتیاد شود، انجام آزمایش طب کار برای فرد شاغل نیاز است.
 
 

مزایای انجام خدمات طب کار در پرانا طب

امروزه مراکز مختلفی برای انجام خدمات درمانی از قبیل نمونه‌گیری و چکاپ سلامت طب کار در حال فعالیت هستند. پرانا، یکی از این مراکز مجهز و پیشرفته است. در صورت نیاز به انجام آزمایشات طب کار سازمانی می‌توانید از خدمات طب کار بهره‌مند شوید. از مزایای انجام خدمات طب کار در پرانا طب می‌توان به انجام دقیق آزمایش، نمونه‌گیری سریع، ارائه نتیجه دقیق در بازه زمانی کوتاه اشاره کرد.
 

چکاپ سلامت طب کار در تهران با پرانا

شما می‌توانید برای دریافت خدماتی از قبیل چکاپ سلامت طب کار به پرانا مراجعه کنید. پرانا، تیمی متشکل از انواع متخصصان مجرب است که در بخش‌های مختلف برای کمک به بیماران در حال فعالیت هستند. در پرانا، خدماتی از قبیل چکاپ و آزمایشات طب کار به بهترین نحو انجام می‌شود. در صورت نیاز به دریافت خدمات این مجموعه می‌توانید از طریق راه‌های ارتباطی با پرانا در ارتباط باشید. کارشناسان پرانا، شما را در زمینه نحوه انجام این آزمایشات راهنمایی می‌کنند.
معمولاً پروسه آماده‌سازی جواب آزمایش در مجموعه خدمات درمانی پرانا، طی بازه زمانی کوتاه تعیین می‌شود. بعد از ثبت درخواست چکاپ سلامت طب سازمانی و انجام پروسه نمونه‌گیری، نتیجه آزمایش فرف مدت کوتاهی مشخص می‌شود. پزشک بعد از انجام چکاپ سلامت طب کار به کارفرمایان اطلاع می‌دهد که آیا فرد قادر به کار کردن در موقعیت شغلی مربوطه است یا خیر.
 
سخن آخر
به منظور شروع به کار در هر سازمان و اداره‌ای باید چکاپ سلامت طب سازمانی انجام شود. این آزمایشات با هدف تشخیص بیماری‌ها جهت تعیین محدودیت شغلی در افراد صورت می‌گیرند. آزمایشات و تست‌های چکاپ سلامت طب کار شامل تست شنوایی سنجی، بینایی سنجی، تست اعتیاد، آزمایش خون، نوار قلب و… است. کارفرما باتوجه به نوع موقعیت شغلی، برای کارکنان، انجام هر کدام از این تست‌ها و آزمایشات را پیشنهاد می‌دهد.
ارزیابی سلامت شغلی با چکاپ سلامت طب سازمانی، یک معاینه پزشکی است که توسط فرد متخصص انجام میشود. هدف اصلی این چکاپ، اطلاع به کارفرمایان در مورد سلامت کارمند است. در واقع، این چکاپ نشان میدهد که آیا فرد برای کار کردن در موقعیت شغلی موردنظر از سلامت لازم برخوردار است یا خیر. چکاپ سلامت طب سازمانی برای بررسی وضعیت سلامتی هر یک از کارکنان سازمان صورت می‌گیرد و انجام این آزمایش ضروری و لازم است.
مرکز تخصصی طب کار پرانا به صورت فعال با تیمی از متخصصین مجرب، آماده ارائه خدمات به شما جهت چکاپ سلامت طب سازمانی است. پس، اگر کارفرما درخواست این چکاپ را داده است، این تست را می توانید در مرکز تخصص طب کار پرانا انجام دهید. شما می‌توانید در وبسایت پرانا، فرم درخواست معاینات و چکاپ سلامت طب کار را تکمیل کنید. بعد از تکمیل فرم، کارشناسان مجموعه بعد از بررسی‌های لازم با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم صورت خواهد گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *