صدور کارت سلامت رانندگان

با توجه به مخاطرات جدی و آمار بالای آسیب و مرگ و میر در شغل رانندگی، رانندگان باید از سلامت کافی برخوردار باشند. از این رو یکی از ملزومات رانندگی وسایل نقلیه مسافربری و حمل بار برون شهری داشتن کارت سلامت رانندگان است. برای صدور کارت هوشمند سلامت رانندگان، رانندگان باید با مراجعه به مراکز مجاز جهت انجام آزمایشات طب کار اقدام کنند. این آزمایش‌ها به منظور تشخیص بیماری‌ها، اختلالات سلامتی، مشکلات بینایی و… هستند و به رانندگان کمک می‌کنند تا شرایط مناسبی را برای رانندگی ایمن فراهم کنند. مرکز تخصصی طب کار پرانا یکی از مراکز مجاز داراي مجوز معاينات سلامت رانندگان درون شهری و برون شهری از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای است که می‌توانید جهت صدور و دریافت كارت سلامت رانندگان مراجعه کنید.

کارت سلامت رانندگان- طب کار پرانا

کارت هوشمند سلامت رانندگان چیست؟

رانندگی از جمله مشاغلی است که در آن فرد ساعات طولانی را در حالت نشسته به سر می‌برد. کم تحرکی، خواب نامناسب، عدم استراحت کافی و بطور کل شرایط فیزکی و ارگونومیکی نامناسب شغلی باعث افزایش احتمال بیماریهای قلبی-عروقی، اسکلتی-عضلانی، آسیب‌های بینایی، شنوایی و… می‌شود. از این رو با انجام آزمایشات کارت سلامت رانندگان می‌توان از وضعیت مشکلات سلامتی مخاطره‌آمیز خود مطلع شده و جهت درمان به‌موقع آن اقدام کنید. کارت هوشمند رانندگان یک کارت هوشمند الکترونیکی می‌باشد که اطلاعات شخصی و فعالیت راننده در آن درج شده است، در واقع این کارت شباهت زیادی به کارت‌های ملی الکترونیکی دارند. رانندگان عزیز برای بارگیری نیاز به صدور بارنامه دارند در صورتی که کارت هوشمند رانندگان را داشته باشید برای شما این‌ بارنامه صادر میگردد در غیر این صورت در ابتدا باید هر چه سریعتر این کارت را تهیه نمایید. الزام صدور این کارت برای رانندگان کامیون و سایر وسایل نقلیه سنگین به نوعی تضمین کننده ایمنی جاده‌ها برای سایر رانندگان و جلوگیری از ایجاد تصادفات و حوادث غیر قابل جبران است. فراموش نکنید که رانندگی ایمن در گرو سلامت شما رانندگان گرامی است.

کاربرد کارت سلامت رانندگان

ثبت نام کارت سلامت رانندگان به چه صورت است؟

جهت ثبت نام کارت سلامت رانندگان به مراکز مجاز از جمله مراکز طب کار دارای مجوز صدور کارت هوشمند سلامت مراجعه کرده و پس از ارائه مدارک لازم که در ادامه شرح داده شده است معاینات مربوطه انجام می‌شود.  آزمایشات و معاینات جهت صدور کارت سلامت رانندگان شامل تست روانشناسی، تست خواب، تست شنوایی سنجی، غربالگری بینایی سنجی و آزمایش خون و ادرار برای افراد زیر 40 است. از همین جهت، لازم است تا مراجعه کنندگان، حتما ناشتا باشند. برای افراد بالای ۴۰ سال، علاوه بر موارد ذکر شده تست نوار قلب نیز الزامی است. از طرفی در کنار این موارد، در صورت لزوم، مشاوره ‌های پزشکی روانشناسی نیز انجام می‌شود. در آخر، پس از گذراندن تمامی این تست‌ها و در صورت واجد شرایط بودن، اطلاعات شخص راننده در سیستم ثبت شده و برای صادر شدن کارت سلامت رانندگان در صف تایید می‌نشینند. این نکته را در نظر داشته باشید که برای افرادی که قبلا کارت سلامت نداشته‌اند، لازم است تا یک سری دوره آموزشی در راستای شناخت مباحث پایه بیماری‌های مختلف را نیز بگذرانند.

چه رانندگانی به کارت سلامت نیاز دارند؟

افرادی که میخواهند شغل رانندگی بین شهری را برای خود برگزینند و با خودروهای سنگین و نیمه سنگین همانند کامیون، تریلی، کامیونت، کشنده، وانت، نیسان کار کنند نیار به دریافت این کارت هوشمند دارند. معاینات طب کار جهت صدور کارت سلامت رانندگان باید هر دو سال یک بار انجام می گردد جز در دو مورد زیر:

1-افرادی که بالای 40 سال سن دارند باید سالی یک بار این معاینات را انجام دهند.
2-افرادی که مبتلا به بیماری های مزمن غیر واگیردار (دیابت، سایر اختلالات غدد آندوکربن، اخلالات کلیوی، اخلالات عصبی عظلانی، اخلالات قلبی عروقی، اخلالات نورولوژیک، اختلالات فشار خون، اختلالات روحی روانی، اختلالات خواب) هستند باید سالی یک بار این معاینات را انجام دهند.

بهترین روش برای استعلام کارت سلامت رانندگان چیست؟

رانندگانی که در حوزه حمل و نقل در حال فعالیت می باشند باید کارت هوشمند راننده را از سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای دریافت نمایند؛ چرا که برای بهره مندی از خدماتی مانند صدور بارنامه به این کارت نیاز می باشد. به همین دلیل ممکن است که برخی از رانندگان قصد استعلام کارت هوشمند راننده را داشته باشند. در کارت هوشمند، اطلاعات رانندگان ثبت می گردد و از آن می توان برای ثبت تخلفات راننده و موارد دیگر استفاده کرد. برای استعلام کارت هوشمند راننده می‌توانید از طریق سایت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اقدام کنید.

مدت اعتبار کارت سلامت رانندگان

اعتبار کارت سلامت رانندگان برای افراد زیر 40 سال، 24 ماهه است و برای افراد بالای 40 سال به صورت یکساله است که هر سال جهت تمدید باید اقدام کنند.

 

دلایل عدم صلاحیت در آزمایشات کارت سلامت رانندگان

سوابق بیماری- طب کار پرانا
اختلال شنوایی

اگر در آزمایشات کارت سلامت رانندگان در شنوایی مشکلاتی مانند کاهش شنوایی داشته باشید، این مورد را با انجام PTA در اتاقک آکوستیک بررسی می کنند.

اختلال بینایی

اگر در این آزمایشات مشكلاتی در بینایی خود مانند کاهش حدت بینایی، کاهش میدان بینایی، اختلال دید رنگی، دید تک چشمی داشته باشید در معاینات بینایی رد خواهید شد. اپتومتریست این موارد را با استفاده از دستگاه های مخصوص یا تابلوی بینایی سنجی دیجیتال که استاندارد است، انجام می دهد.

اختلالات کلیوی

اگر در این آزمایشات به بیماری هایی مانند نارسایی کلیه مبتلا باشید یا اگر پیوند کلیه موفقیت آمیز داشته باشید، پس از گذشت مدت زمان درمان خود باید پزشک متخصص طب کار وضعیت شما را بررسی کند و با تایید صلاحیت پزشک می توانید به رانندگی ادامه دهید.

اختلالات غدد آندوکرین

اگر در آزمایشات کارت سلامت رانندگان به مشکلاتی مانند دیابت نوع یک یا دیابت نوع دو که با انسولین درمان می شوند، دیابت هایی که با انسولین درمان نمی شوند (دیابت هایی که غیر وابسته به انسولین هستند)، هیپوگلسیمی غیر دیابتی، بیماری های غده تیروئید، بیماری های غده پاراتیروئید، بیماری های غده هیپوفیز، بیماری های غدد آدرنال، آکرومگالی و انسفالوپاتی هپاتیک مبتلا باشید در این معاینات رد خواهید شد.

اختلالات تنفسی

اگر برای انجام آزمایشات کارت سلامت رانندگان به نارسایی تنفسی مبتلا باشید، در این معاینات رد خواهید شد.

هزینه صدور کارت سلامت رانندگان در سال 1402

تعرفه صدور کارت سلامت رانندگان درون شهری و برون شهری در سال 1402…………………………………..

هزینه معاینات بدو استخدام- طب کار پرانا

مدارک مورد نیاز جهت صدور یا تمدید کارت سلامت رانندگان

مدارک کارت سلامت رانندگان

مراحل صدور کارت سلامت هوشمند رانندگان

مراجعه به مرکز پرانا بصورت ناشتا از ساعت 7:30 الی 12 در روزهاي شنبه تا چهارشنبه
1
مدارک لازم برای معاینات طب کار
ارائه مدارك به پذیرش شامل: اصل و کپی گواهی‌نامه رانندگی، اصل و کپی کارت ملی، کارت پایان خدمت یا معافیت از سربازی و یک قطعه عکس ۳ در ۴
2
مدارک لازم برای معاینات طب کار
تشکیل پرونده و احراز هویت در پذیرش
3
مراجعه به بخش هاي مربوطه جهت انجام آزمایش خون/ اعتیاد و سایر معاینات درخواستی
4
استعلام پرونده طب کار پرانا
تماس با داخلی 101-100 جهت استعلام وضعیت صدور کارت سلامت از ساعت 2 بعد از ظهر
5
استعلام پرونده طب کار پرانا

سوالات متداول

پاسخ به سوالات پرتکرار کارت سلامت رانندگان

آیا تست اعتیاد هم جز آزمایشات رانندگان است؟
آیا داشتن کارت سلامت برای رانندگان ضرورت دارد؟
در صورت نداشتن کارت سلامت توسط پلیس راه جریمه می‌شویم؟
مدت زمان صدور کارت سلامت چقدر است؟
هزینه کارت هوشمند سلامت چقدر است؟
سایت استعلام کارت سلات رانندگان چیست؟

نظرات کاربران

کاربران درمورد ما چه می‌گویند...

 آخرین

مقــالات