آنالیز بدن, چکاپ سلامت

تعیین درصد چربی و عضله با تست اینبادی ۷۷۰ و ۲۷۰

چربی سوزی و عضله سازی با تست اینبادی- اینبادی ۷۷۰ و ۲۷۰- طب کار پرانا

تعیین درصد چربی و عضله با تست اینبادی ۷۷۰ و ۲۷۰ روشی ایده‌آل برای رسیدن به تناسب اندام دلخواه بخصوص در میان ورزشکاران و بدنسازان است. دانستن BMI به تنهایی نمی‌تواند اطلاعات مفیدی از میزان چربی و درصد عضله بدن را نشان دهد. زیرا ممکن است شما در دسته‌بندی BMI در دسته افراد چاق قرار بگیرید اما افزایش وزن شما ناشی از افزایش عضله باشد. به همین دلیل یافتن راهی برای فهمیدن این موضوع در رسیدن به اندام ایده‌آل و تاثیر رژیم غذایی و ورزش بر آن بسیار کمک‌ کننده خواهد بود. بادی کامپوزیشن یا تست اینبادی Inbody، روشی نوین برای آنالیز ترکیبات بدن مثل میزان آب، چربی و عضله در بدن است. در حال حاضر دو مدل دستگاه اینبادی ۷۷۰ و ۲۷۰ جز پرکاربردترین دستگاه‌ها در ایران هستند. در این مقاله به کاربرد و شرایط انجام تست اینبادی پرداخته‌ایم.

آنالیز بدن با دستگاه اینبادی Inbody

بوسیله دستگاه آنالیز بدن inbody می‌توان حجم توده چربی، میزان آب بدن، میزان متابولیسم پایه، توده اسکلتی_عضلانی و … را آنالیز کرد. اگر رژیم غذایی دارید و یا ورزش می‌کنید این تست اطلاعات بسیار خوبی در اختیار شما قرار می‌دهد. این دستگاه وسیله‌ای غیرتهاجمی است که باتوجه به مدل آن نتایج ظرف مدت کوتاهی روی مانیتور دستگاه نمایش داده می‌شود. بنابراین با استفاده از نتایج تست بادی کامپوزیشن می‌توانید اهداف سلامتی و بدنسازی خود را دنبال نمائید. بنابراین چربی سوزی و عضله سازی با تست اینبادی و یا بادی کامپوزیشن ممکن خواهد بود.

چرا آنالیز ترکیبات بدن مهم است؟

بدون آنالیز بدن و بادی کامپوزیشن، ممکن است فردی که بدنی عضلانی و چربی کمی دارد، چاق تصور شود و دراین صورت یک رژیم کم کالری نه تنها به فرد کمکی نمی‌کند بلکه باعث عضله‌سوزی بدن او خواهد شد. برعکس این ماجرا هم صادق است. یک بدن با عضلات بسیار کم و چربی زیاد، با وجود حجم بالا، وزن کمی دارد و رژیمی با کالری زیاد اوضاع بدن او را بدتر می‌کند.

اما موضوع مهم‌تر در مورد بادی کامپوزیشن تغییراتی است که بدن فرد در پروسه ی دوران رژیم غذایی و فعالیت ورزشی تجربه می‌کند. بدون این تحلیل‌ها متخصص نمی‌تواند مطمئن شود که تغییرات مثبت هستند. زیرا بعد از هر بار رعایت برنامه غذایی و انجام ورزش با تفسیر نتایج آنالیز بدن میتوان این تغییرات را پیگیری و بررسی کرد که آیا برنامه غذایی و فعالیت ورزشی متناسب بوده است یا خیر. تعیین درصد عضله بدن ورزشکاران در اتخاذ برنامه تمرینی و رژیم غذایی آن‌ها بسیار مفید خواهد بود.

تست اینبادی چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

آنالیز بدن یا بادی کامپوزیشن به طور کلی به معنی سنجش ترکیبات بدن است. این ترکیبات شامل بافت چربی (Fat mass) و توده بدون چربی (Fat Free Mas) است. توده بدون چربی از آب، پروتئین‌ها و مواد معدنی تشکیل شده است. هر کدام از این مواد بسته به نوع بدن هر شخص باید در محدوده خاصی قرار داشته باشند تا یک بدن سالم داشته باشیم. به کمک دستگاه‌های آنالیز بدن می‌توان به میزان دقیق آب بدن، درصد چربی و  درصد عضله بدن به تفکیک توزیع هر کدام در نواحی مختلف بدن پی برد و برنامه  تغذیه‌ای و ورزشی دقیقتری برای فرد تنظیم کرد. بنابراین تعیین درصد چربی و عضله با تست اینبادی ۷۷۰ و ۲۷۰ بسیار کاربردی، دقیق و آسان است.

تست اینبادی چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟/ تست اینبادی 770/ تست اینبادی 270/ بادی کامپوزیشن/ مرکز طب کار پرانا/ inbody اینبادی

ترکیبات اصلی سازنده بدن شامل:

1- آب بدن

حدود ۶۰ درصد بدن انسان را آب تشکیل می‌دهد، بنابراین آب اهمیت زیادی در حفظ سلامتی بدن دارد. هیدراته نگه داشتن بدن باعث افزایش سوخت و ساز بدن، حفظ سلامت مفاصل، انعطاف عضلات و مفاصل بدن، شادابی پوست، افزایش انرژی بدن و … می‌شود. بدن یک انسان بالغ روزانه به حدود ۱۰ تا ۱۲ لیوان آب نیاز دارد. تست آنالیز اینبادی به طور دقیق آب بدن را اندازه گیری می‌کند و در صورت کمبود آب بدن هشدار می‌دهد.

2- پروتئین

پروتئین یکی دیگر از ترکیبات اصلی سازنده بدن است. پروتئین در تمام سلول‌های بدن، به خصوص در عضلات وجود دارد و نقش اصلی را در ریکاوری و عضله سازی ایفا می‌کند. هرچه پروتیین بدن بالاتر باشد، روند ریکاوری و عضله سازی مخصوصا در ورزشکاران زودتر و باکیفیت‌تر اتفاق می‌افتد. تست آنالیز اینبادی به طور دقیق میزان پروتئین بدن شما را اندازه گیری می‌کند و می‌توان بهترین برنامه غذایی را با کمک نتیجه این تست تنظیم و رعایت کرد.

پروتئین بدن با رژیم غذایی مناسب قابل کنترل است. هرچه مصرف مواد غذایی پروتئینی از قبیل گوشت، مرغ، ماهی، تخم مرغ، حبوبات و … در رژیم غذایی بالاتر باشد، پروتئین بدن هم به تدریج بالاتر می‌رود.

3- چربی

چربی از دیگر فاکتورهای اصلی تشکیل‌دهنده بدن است که مانند فاکتورهای دیگر نیز باید در محدوده نرمال خود قرار داشته باشد تا یک بدن سالم داشته باشیم. درصد چربی بدن سالم در آقایان بین ۱۰ تا ۲۰ درصد و در بانوان بین ۱۸ تا ۲۸ درصد است. باید به این نکته توجه کرد که چربی پایین‌تر از ۱۰ درصد در آقایان و ۱۸ درصد برای بانوان می‌تواند مشکلاتی برای سلامت بدن به همراه داشته باشد. بنابراین در صورتی که اهداف ورزشی خاص قهرمانی و مسابقه ای وجود نداشته باشد، نباید چربی خود را پایین‌تر از حداقل مجاز برای مدت طولانی نگه داشت. بالا بودن چربی بدن نیز باعث چاقی و مشکلات ناشی از چاقی می‌شود.

4- املاح و مواد معدنی

حدود ۸۰٪ از املاح و مواد معدنی بدن در بافت استخوان‌های بدن انسان قرار دارند، بنابراین از فاکتورهای مهم جهت تشخیص تراکم استخوان بدن هستند. در صورتی که از این ترکیبات از حداقل مجاز کمتر باشند می‌تواند یک هشدار جدی برای پوکی استخوان باشد. برای بالا بردن سطح املاح بدن میتوان هم از مواد غذایی و هم از مکمل‌های غذایی مانند پودر یا قرص های زینک، روی، منیزیوم، کلسیم و … استفاده کرد. توجه داشته باشید که مقدار بالاتر از حد مجاز املاح نیز برای بدن مضر است.

5- توده عضلانی

توده بدن شما از دو جزء تشکیل شده است : چربی بدن و توده بدون چربی بدن. مردم اغلب از واژه های “توده بدنی بدون چربی” و ” توده عضلانی ” به جای هم استفاده می کنند، اما آنها یکسان نیستند. توده بدون چربی بدن شامل توده عضلانی و همچنین استخوان ها و مایعات بدن است. توده عضلانی اندازه ماهیچه‌های بدن شما است. که شامل عضله اسکلتی، عضله صاف، ماهیچه قلب است. با این حال، وقتی مردم در مورد توده عضلانی صحبت می‌کنند، معمولاً منظور عضله اسکلتی است. این نوع ماهیچه برای تحرک، تعادل و قدرت مهم است که نشانه عملکرد فیزیکی است. اگر توده عضلانی پایینی دارید ، این بدان معناست که از نظر سن و جنسیت ماهیچه‌ای کمتر از حد متوسط دارید. اگر توده عضلانی بالایی دارید، عضلات شما نسبت به افراد هم جنس و هم سن شما بیشتر از حد متوسط است.

درصد نرمال عضله بدن چه قدر است؟

مقدار نرمال عضله بدن در افراد مختلف به موارد گوناگونی مثل قد، سن، ژنتیک و... بستگی دارد. به طور کلی ، هر چقدر شما عضلات بیشتری داشته باشید، سلامتی بیشتری هم خواهید داشت. با افزایش سن، شما به طور طبیعی توده عضلانی خود را از دست می‌دهید. کاهش مقدار عضلات یا عضله سوزی مرتبط با سن، که سارکوپنی نیز نامیده می‌شود، از سن 30 سالگی شروع می‌شود. بطوری که هر فرد بعد از 30 سالگی، 3 تا 5 درصد از توده عضلانی خود را از دست می‌دهد، که این مساله باعث کاهش عملکرد بدنی و افزایش خطر آسیب می‌شود. اما اگر شما عضلات بالایی داشته باشید، می‌توانید از دست دادن ماهیچه‌ها را کند کرده و توانایی بدنی خود را حفظ کنید. همچنین ماهیچه‌های اسکلتی متابولیسم بدن شما را نیز بهبود می بخشند. در مقایسه با چربی‌، ماهیچه‌های اسکلتی در حالت استراحت کالری بیشتری می‌سوزانند.

بطور کلی درصد نرمال عضله در سنین مختلف در زنان و مردان طبق جداول زیر است:

درصد نرمال عضله بدن مردان:

درصد توده عضلانی

محدوده سنی

<31

76-85

32-35

56-75

36-40

36-55

40-44

18-35

درصد عضله مناسب برای بانوان چقدر است؟

در بدن زنان، میزان عضله سازی خیلی کمتر از مردان است. به دلیل سطح هورمون تستسترون. عضله سازی در بدن زنان می‌تواند حداکثر حدود نصف بدن مردان باشد. بعنوان اگر یک مرد مبتدی با وزن 70 کیلو، شروع به تمرینات مقاومتی بکند، در یک ماه حداکثر و در خوش بینانه‌ترین حالت می‌تواند 700 الی 1000 گرم عضله سازی داشته باشد. و هر چقدر سابقه تمرینی فرد بیشتر می‌شود، این مقدار کمتر می شود. با این حساب، یک خانم مبتدی، در خوش بینانه‌ترین حالت در هر ماه حداکثر 500 گرم می‌تواند عضله سازی داشته باشد که دقیقا مثل مردان، با افزایش سابقه تمرینی فرد، این میزان کاهش می‌یابد. با این وجود میانگین درصد نرمال عضله بدن زنان طبق جدول زیر است.

درصد نرمال عضله بدن زنان:

درصد توده عضلانی

محدوده سنی

<26

76-85

27-30

56-75

29-31

36-55

31-33

18-35

تغییرات درصد عضله بدن ورزشکاران

تعیین درصد عضله بدن ورزشکاران با تست اینبادی

مدت زمان لازم برای ساختن بدن عضلانی، بستگی به فاکتورهای مختلفی مانند ژنتیک، جنسیت ، تغذیه، سابقه تمرینی، میزان استراحت، و حجم تمرین دارد. عضله سازی یک اتفاق یک شبه نیست بلکه یک روند کند و زمانبر است و راه میانبری برای عضله سازی سریعتر وجود ندارد. افراد مبتدی در مدت زمان یکسان، درصد رشد عضلانی بیشتری نسبت به افراد با سابقه تمرینی بالا دارند. به زبان ساده هر چقدر سابقه تمرینی فرد افزایش می‌یابد، روند عضله سازی در فرد کهنه‌تر می‌شود .البته میتوان اینطور هم گفت که هر چقدر فرد به سقف ژنتیکی خودش نزدیکتر بشود‌، روند عضله سازی کندتر می‌شود. بطور کل یک فرد مبتدی در هر ماه می‌تواند 1 الی 1.5 درصد وزن بدن (وزن بدون چربی) خود عضله سازی کند در حالیکه یک فرد با سابقه تمرینی بالا، در یک ماه حداکثر می تواند 0.25 الی 0.5 درصد وزن بدنش عضله سازی داشته باشد.

بهترین زمان برای انجام تست اینبادی چه موقع است؟

آنالیز بدن را بهتر است قبل از ورزش و با معده خالی انجام دهید تا نتایج دقیق‌تری به دست آید. اگر آنالیز در زمان دیگری از روز انجام شود، تست‌های بعدی هم باید در همان زمان مشابه انجام گیرد. لباس راحت بپوشید، هرگونه وسایلی که دارای زیپ، گیره، بست یا دکمه فلزی است را درآورید. لطفاً در صورت امکان هرگونه جواهرات را هم درآورید. اسکن‌های بعدی را در شرایط مشابه (از لحاظ زمانی، لباس و غیره) انجام دهید. بنابراین برای انجام تست بهتر است:

  • حداقل ۲ ساعت قبل از تست وعده غذایی میل نکنید یا ناشتا باشید.
  • حداقل ۲ ساعت قبل از تست حجم زیاد آب ننوشید.
  • حداقل ۲ ساعت قبل از تست استحمام نکنید یا استخر نروید.
  • حداقل ۲ ساعت قبل از تست کافیین مصرف نکنید.
  • حداقل ۲ ساعت قبل از تست ، از انجام ورزش سنگین پرهیز کنید.
  • حتما تمام زیورآلات فلزی را دربیاورید.
  • لباس‌هایی با دکمه و زیپ فلزی و یا کمربند دارای سگک فلزی نپوشید.
  • لباس سنگین یا ضخیم نپوشید.
  • تلفن همراه را نزدیک دستگاه آنالیز قرار ندهید.
  • در دوران قاعدگی و بارداری زنان، انجام تست اینبادی مجاز نیست.

جمع بندی

از طریق تست آنالیز ترکیبات بدن با دستگاه‌های بادی کامپوزیشن می‌توان اطلاعات مفیدی درباره ترکیبات بدن به دست آورد. در این صورت با توجه به میزان ترکیبات بدن و هدفتان، بهترین برنامه غذایی و تمرینی زیر نظر مربی و متخصص برای شما قابل تنظیم است و با آنالیز دوره‌ای بدن، از روند پیشرفتتان به طور دقیق آگاه می‌شوید. تعیین درصد چربی و عضله با تست اینبادی ۷۷۰ و ۲۷۰ در مرکز طب کار پرانا هم بصورت فردی و هم سازمانی قابل انجام است. دستگاه اینبادی ۲۷۰ پرتابل بوده و قابلیت انجام تست در محل سازمان شما را فراهم می‌کند. همچنین دستگاه اینبادی ۷۷۰ آخرین مدل موجود در ایران است که آنالیز کاملی از ترکیبات بدن به شما می‌دهد. شما عزیزان می‌تواند برای چربی سوزی و عضله سازی با تست اینبادی به مرکز پراناطب مراجعه نمایید. در این مرکز کلیه معاینات چکاپ سلامت سازمانی شامل معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای در کنار تست اینبادی و سایر خدمات انجام می‌پذیرد. در صورت نیاز به سوال و اطلاع از هزینه طب کار و بادی کامپوزیشن با شماره ۰۲۱۸۸۸۸۹۹۹۹ و یا ۰۹۳۸۱۲۰۰۵۸۹ تماس بگیرید.

طب کار پرانا را در شبکه های اجتماعی زیر دنبال کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *