معاینات طب کار

هزینه طب کار با کیست؟

هزینه طب کار با کیست

آیا می دانید هزینه طب کار با کیست؟ طب کار به آن دسته از آزمایش‌هایی گفته می‌شود که افراد پیش از استخدام ملزم به انجام آن هستند. این آزمایش‌ها فرد را از نظر روحی، جسمی و … مورد بررسی قرار می‌دهند. تقریبا تمام افرادی که قصد استخدام شدن در شرکت‌های خصوصی یا دولتی را داشته باشند، باید این تست‌ها را انجام دهند. طب کار از گسترش بیماری‌های واگیردار در شرکت جلوگیری می‌کند و فضایی سالم‌تر را در محیط به وجود می‌آورد.

همچنین انجام آزمایش‌های طب کار به کارفرما کمک می‌کند تا بهترین جایگاه شغلی را برای کارکنان بر اساس شرایط آن‌ها در نظر بگیرد. در واقع اگر فردی دچار ضعف بینایی باشد، اغلب کارفرما او را در محیطی که بینایی در آن اهمیت زیادی ندارد، قرار می‌دهد. طب کار شامل آزمایش‌هایی هم چون بینایی سنجی، شنوایی سنجی، چکاپ ریه، نوار قلب، تست اعتیاد و … است. این آزمایش‌ها توسط متخصص طب کار انجام می‌شود.

حال ممکن است از خود بپرسید که هزینه طب کار با کیست؟ در پاسخ به این سؤال باید به شما بگوییم بر اساس قانون کار تمامی هزینه‌ها باید توسط کارفرما پرداخت شود؛ اما اغلب هزینه این آزمایش‌ها از کارمندان اخذ می‌شود. همچنین در صورتی که کارفرما قصد انجام معاینات دوره‌ای را داشته باشد، باید تمامی هزینه‌ها را پرداخت کند. شما می‌توانید در بدو استخدام از کارفرما در مورد هزینه‌های طب کار سوال کنید و با خیال راحت این آزمایش‌ها را انجام دهید. اگر می‌خواهید بیشتر با هزینه‌های طب کار آشنا شوید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید.

هزینه طب کار با کیست

هزینه معاینات پزشکی طب کار به عهده کیست؟ کارگر یا کارفرما؟

کارفرما به علت این که قصد به کارگیری نیرو را دارد، باید تمامی هزینه‌های مربوط به طب کار را پرداخت کند. پرداخت هزینه آزمایشات مربوط به طب کار وظیفه قانونی کارفرما است و در صورتی که از این کار سرپیچی کند، قابل پیگرد قانونی خواهد بود. معاینات شغلی که در بدو استخدام از افراد گرفته می‌شود، به کارفرما کمک می‌کند تا بتواند بهترین جایگاه شغلی را برای کارکنان خود در نظر بگیرد.

همچنین از این طریق وی می‌تواند محیطی سالم و عاری از هر گونه بیماری در شرکت خود ایجاد کند. در برخی موارد نیز ممکن است هزینه‌های مربوط به طب کار از فرد متقاضی آزمایش گرفته شود. شما می‌توانید پیش از انجام این معاینات با کارفرمای خود در مورد هزینه‌ها صحبت کنید و نحوه پرداخت آن را مشخص نمایید.

بر اساس ماده 90 قانون تأمین اجتماعی افراد شغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع داشته باشند؛ بدین منظور کارفرمایان مکلفند قبل از به کار گماردن آن‌ها ترتیب معاینه پزشکی را بدهند. بنابراین در این موارد هزینه‌های مربوط به معاینات طب کار به طور کامل باید توسط کارفرما پرداخته شود.

همچنین بر اساس ماده 92 قانون کار و همین طور ماده 88 قانون تأمین اجتماعی، کارکنانی که به دلیل کار سخت و خطرناک در معرض بروز بیماری‌های نشئت گرفته از کار قرار گرفته‌اند، باید حداقل به صورت سالیانه یک بار معاینات و آزمایش‌های پزشکی را انجام داده و اطلاعات لازم در پرونده آن‌ها منعکس شود. در این زمان نیز تمامی هزینه‌ها باید توسط کارفرما پرداخت شود.

معاینات پزشکی طب کار

چرا آزمایش بدو استخدام انجام می‌شود؟

آزمایش‌های بدو استخدام به عنوان یکی از حیاتی‌ترین معاینات شناخته شده‌اند. مهم‌ترین هدف از انجام این آزمایش‌ها سنجش سلامتی روحی و جسمی کارکنان در بدو استخدام است. در واقع کارفرما با استفاده از معاینات طب کار به میزان زیادی از ضررهای مالی و جانی پیشگیری می‌کند. از جمله مهم‌ترین دلایل انجام این آزمایش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بررسی میزان توانایی جسمی کارمندان و کارگران
  • چک کردن سلامت عقلی و روانی کارکنان
  • انتخاب بهترین موقعیت شغلی برای هر فرد بر اساس توانایی‌های او
  • کاهش هزینه‌ها و ضررهای آینده
  • جلوگیری از انتشار بیماری‌های سخت واگیردار در محیط کار
  • کمک به درمان بیماری در مراحل اولیه
  • تشکیل پرونده پزشکی برای کارکنان
  • امن‌تر کردن فضای کار

پزشک متخصص طب کار اغلب از کارکنان آزمایش‌های مختلفی هم چون آزمایش اعتیاد، خون، بینایی سنجی و غیره را می‌گیرد تا وضعیت سلامتی فرد را بررسی کند. به عنوان نمونه در صورتی که فرد اعتیاد داشته باشد نمی‌تواند در محیط‌هایی هم چون شرکت‌های دولتی مشغول به کار شود. علاوه بر این استخدام در برخی مشاغل همچون ارتش، نیروی انتظامی، آتش نشانی و … تنها با داشتن سلامتی کامل امکان پذیر است و در صورتی که حتی کمی بینایی شما ضعیف باشد، نمی‌توانید در این مشاغل مشغول به کار شوید.

آزمایش بدو استخدام

هزینه آزمایشات طب کار چقدر است؟

حال که متوجه شدید هزینه طب کار با کیست بهتر است شما را با میزان خرج این آزمایش‌ها آشنا کنیم. هزینه طب کار به صورت سالیانه به تمام مراکز ابلاغ می‌شود. افرادی که کمتر از 35 سال سن دارند باید مبالغ مصوب را پرداخت کنند. این افراد هزینه کمتری برای انجام این آزمایشات می‌پردازند. کارکنانی که بیش از 35 سال دارند باید هزینه بیشتری پرداخت کنند که هزینه اضافی برای این افراد به علت انجام نوار قلب است.

هزینه آزمایشات طب کار

سخن پایانی

در پاسخ به این سؤال که هزینه طب کار با کیست گفتیم که این هزینه بر اساس قانون کار بر عهده کارفرما است. معاینات طب کار اغلب در بدو استخدام از کارکنان گرفته می‌شود. در این معاینات سلامت عمومی فرد بررسی می‌شود. در واقع آزمایش‌های طب کار توسط کارفرما به کارکنان توصیه می‌شود. با استفاده از این معاینات کارفرما می‌تواند از پخش بیماری در محیط کار جلوگیری کند. شما می‌توانید تمامی معاینات طب کار را در شرکت خود از طریق طب کار پرانا انجام دهید. مرکز ما تمامی معاینات بدو استخدام، دوره‌ای و بازگشت به کار را انجام می‌دهد.

سؤالات متداول

۱. طب کار شامل چه آزمایشاتی است؟

در طب کار معمولاً آزمایش‌هایی هم چون خون، ادرار، اعتیاد، نوار قلب، تست تنفس، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و … از فرد گرفته می‌شود.

۲. هزینه طب کار بر عهده چه کسی است؟

بر اساس قانون کار و قوانین تأمین اجتماعی تمامی هزینه‌های طب کار باید توسط کارفرما پرداخت شود و کارکنان نباید هیچ هزینه پرداخت کنند.

۳. مهم‌ترین دلیل انجام معاینات طب کار چیست؟

مهم‌ترین علت برای انجام این آزمایش ها بررسی سلامت فرد و انتخاب بهترین جایگاه شغلی بر اساس وضعیت روحی و جسمی او است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *