بیماریهای شغلی, مقالات

توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف

توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف

استفاده از ابزارهای نوک‌تیز در صنایع مختلف از ساخت‌و‌ساز تا نجاری و حتی در کارهای روزمره خانگی اجتناب‌ناپذیر است. با ‌این‌ حال، کارایی و سودمندی آن‌ها در صورت عدم مدیریت صحیح، با خطرات ذاتی همراه است. حوادث ناشی از ابزارهای تیز می‌تواند منجر به صدمات شدید شود و برای همین توجه به توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف ضروری است.

ما در این راهنما از وبلاگ مرکز طب کار پرانا، هفت اشتباه رایجی که هنگام کار با ابزار تیز رخ می‌دهد را بررسی می‌کنیم و به سراغ توصیه‌های ایمنی می‌رویم که برای جلوگیری از خطرات کار با چنین ابزاری باید در نظر داشته باشید.

7 اشتباه رایج برای کار با ابزار تیز و توصیه‌هایی ایمنی لازم

ابزارهای تیز مختلفی از یک چاقو در آشپزخانه گرفته تا اره بزرگ در نجاری و قیچی هرس برای باغبانی و … اغلب در محل کار استفاده می‌شوند. در ‌حالی‌ که این ابزارها بسیار متفاوت هستند و می‌توانند برای مشاغل مختلف مورد استفاده قرار گیرند، آن‌ها دارای برخی خطرات مشترک بوده و اقدامات احتیاطی و ایمنی یکسان در حین کار با آن‌ها باید رعایت شود. برای همین توجه به توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف ضروری است که شامل موارد زیر می‌شود:

7 اشتباه رایج برای کار با ابزار تیز و توصیه‌هایی ایمنی لازم

 

اشتباه شماره 1: بی‌توجهی به تجهیزات حفاظت شخصی (PPE)

تجهیزات حفاظت شخصی (PPE) اولین خط دفاعی شما در هنگام کار با ابزار تیز و برنده هستند. غفلت از پوشیدن تجهیزات حفاظت شخصی مناسب خطر آسیب دیدن فرد در حین کار را افزایش می‌دهد. تأکید بر درک اهمیت استفاده از عینک ایمنی، دستکش و چکمه‌های فولادی در محیط کار هم به دلیل آسیب‌رسان بودن چنین ابزاری است و برای محافظت در برابر براده‌های خطرناک، بریدگی‌ها و سوراخ کردن پوست ضروری هستند. برای همین توصیه می‌شود که فارغ از کوچک یا بزرگ بودن ابزار تیز در محل کارتان، همیشه قبل از دست زدن به آن‌ها از مجهز بودن خود به تجهیزات حفاظت شخصی اطمینان حاصل کنید.

اشتباه شماره 2: استفاده از ابزار کار با تیغه‌های کند

یکی از اشتباهات رایج در هنگام کار با ابزار برنده و تیز، استفاده از ابزاری با تیغه‌های بسیار کند است؛ زیرا نیاز به نیروی بیشتری دارد و احتمال لغزش و آسیب به شما را در حین کار افزایش می‌دهند. یکی از توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف باید جدی گرفت این است که ترجیحاً تمام افرادی که با چنین ابزارهایی سروکار دارند، در مورد تکنیک‌های تیز کردن آن‌ها و اهمیت نگهداری ابزارهای تیز اطلاعاتی داشته باشند. همچنین بازرسی منظم و تیز کردن تیغه‌ها عملکرد مطلوبشان را تضمین می‌کند.

اشتباه شماره 3: تکنیک‌های نادرست برای استفاده از ابزارهای تیز

توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف که ارائه می‌شود برای ایمنی بیشتر شما است. فراموش نکنید که استفاده نادرست از ابزار تیز می‌تواند منجر به صدمات جدی و گاهی جبران‌ناپذیر شود؛ برای همین نیروی کار باید در این مورد آموزش‌های لازم را ببیند یا تجربه کافی داشته باشد. درک و رعایت این دستورالعمل‌ها خطر بریدگی و پارگی تصادفی را به حداقل می‌رساند. مهم‌ترین مواردی که در حین کار با ابزار تیز باید به آن توجه داشت شامل موارد زیر می‌شود:

  • تکنیک‌های صحیح جابجایی ابزارها
  • دور نگه داشتن ابزارهایی با تیغه‌های تیز از بدن
  • محکم نگه داشتن ابزار در حین کار برای جلوگیری از لغزش و آسیب رساندن به فرد

تکنیک‌های نادرست برای استفاده از ابزارهای تیز

اشتباه شماره 4: ایمن نشدن قطعات کار

قطعات کار غیر ایمن هنگام استفاده از ابزارهای تیز خطرات زیادی را به همراه دارند. ثابت نشدن قطعات کار به شکل درست می‌تواند منجر به لغزش یا حرکات غیرمنتظره شود و خطر صدمات را افزایش دهد. برای همین یکی از توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف باید به آن توجه داشت، اهمیت استفاده از گیره یا فیکسچر برای محکم کردن قطعات کار و تضمین ثبات در طول فرآیندهای برش یا شکل دادن است.

اشتباه شماره 5: حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی در حین کار با ابزارهای تیز

حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی عامل اصلی حوادث جدی و صدمات به بدن هنگام کار با ابزار تیز است. اهمیت حفظ تمرکز و توجه حین کار با ماشین‌آلات یا ابزارهای دستی که تیز هستند درصد بروز چنین حوادثی را بسیار کم خواهد کرد. مهم‌ترین توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف برای جلوگیری از حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی شامل موارد زیر است:

حواس‌پرتی و خواب‌آلودگی در حین کار با ابزارهای تیز

  • در صورت مصرف داروهای خواب‌آور با ابزارهای تیز و برنده کار نکنید.
  • مصرف الکل قبل از شروع کار با چنین ابزاری درست نیست.
  • از تماس‌های تلفنی یا مکالمه در حین کار با چنین ابزاری باید خودداری کرد؛ زیرا می‌توانند تمرکز شما را کم کرده و احتمال بروز حوادث را افزایش دهند.
  • از کشیدن سیگار حین کار باید خودداری کرد.

اشتباه شماره 6: نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها و رویه‌های ایمنی

نادیده گرفتن دستورالعمل‌ها و روش‌های ایمنی به‌ طور قابل توجهی خطر آسیب را در هنگام کار با ابزار تیز افزایش می‌دهد. اهمیت درک و پایبندی به پروتکل‌های ایمنی، از جمله استفاده صحیح از ابزار، روش‌های اضطراری برای خاموش کردن دستگاه و … برای حفظ محیط کار ایمن ضروری است.

اشتباه شماره 7: عجله کردن در انجام وظایف

عجله در انجام کارها دقت شما را کاهش و احتمال بروز حادثه را افزایش می‌دهد. داشتن صبر و دقت از آن دسته توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف است که باید جدی بگیرید. برای جلوگیری از بروز حادثه:

  • وقت خود را برای انجام کار ارزیابی کنید.
  • رعایت رویه‌های ایمنی را جدی بگیرید.
  • ایمنی را بر سرعت اولویت دهید.

به یاد داشته باشید، بهتر است یک کار را با خیال راحت به پایان برسانید تا اینکه عجله کنید و خطر آسیب‌دیدگی را افزایش دهید.

عجله کردن در انجام وظایف

دیگر توصیه‌ها برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف

توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف به شما ارائه شد تا ایمنی خود را در محیط کار تضمین کنید. در کنار موارد بالا توجه به نکات زیر هم ضروری است:

  • برای انتخاب ابزار مناسب برای کار فقط اندازه و قدرت محصول مهم نیست؛ بلکه باید نوع، سختی و اندازه ماده‌ای که روی آن کار می‌کنند را هم در نظر بگیرند. استفاده از ابزار نامناسب برای کار می‌تواند منجر به صدمه یا آسیب جانی شود.
  • کارگران فقط باید از ابزارهای باکیفیت که تیز و سالم هستند، استفاده کنند. اگر یک ابزار شکسته، کند یا آسیب‌دیده باشد، باید آن را از چرخه کار خارج کنید.
  • مهم‌ترین قانونی که باید در مورد استفاده از ابزارهای تیز به خاطر بسپارید این است که همیشه از بدن و صورت فاصله داشته باشند.
  • توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف باید جدی گرفته شود؛ کارگران در حمل و نگهداری ابزار تیز باید مراقب باشند. به کارگران باید آموزش داده شود که ابزار تیز را در جیب خود حمل نکنند.
  • هنگام انتقال یک ابزار تیز و برنده به کارگر دیگر، ابزارها باید ابتدا با دست و تیغه به سمت پایین رد شوند. آن‌ها را هرگز نباید پرتاب کرد.
  • در صورت عدم استفاده، ابزارهای تیز باید در جعبه‌ابزار محکم یا روی قفسه ابزار نگهداری شوند.

دیگر توصیه‌ها برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف

سخن پایانی

توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف وجود دارد که در این مطلب از پراناطب بررسی شد تا در محیط کار ایمنی داشته باشید. فراموش نکنید که کار با ابزار تیز مستلزم یک رویکرد هوشیارانه برای ایمنی و جلوگیری از بروز حوادث و وارد شدن صدمات است. با اجتناب از این اشتباهات رایج و رعایت دستورالعمل‌های ایمنی، افراد می‌توانند محیط کاری امن‌تری را برای خود و همکارانشان ایجاد کنند. به یاد داشته باشید، هنگام کار با ابزارهای تیز، ایمنی بسیار مهم است و انجام اقدامات پیشگیرانه می‌تواند جان انسان‌ها را نجات دهد و از آسیب‌های جبران‌ناپذیر جلوگیری کند.

سوالات متداول

  • مهم‌ترین صدماتی که ابزار تیز در حین کار وارد می‌کند شامل چه مواردی می‌شود؟

ابزارهای تیز در صنایع و کارهای مختلف استفاده می‌شوند و پریدن براده به سمت چشم و بدن، پارگی و سوراخ شدن پوست، حتی در موارد شدید قطع عضو و مرگ نیز از حوادثی است که در حین کار با ابزار تیز رخ می‌دهد.

  • چه توصیه‌هایی برای کار با ابزار تیز و برنده در مشاغل مختلف باید جدی گرفته شوند؟

استفاده از وسایل ایمنی، خواب‌آلوده نبودن، دور کردن عوامل حواس‌پرتی از خود، استفاده از ابزار مناسب برای کار، تیز نگه‌ داشتن تیغه، وارد نکردن فشار زیاد بر روی ابزار، نگهداری و حمل درست آن‌ها از مهم‌ترین نکات حین کار با ابزار تیز است.

  • وسایل ایمنی لازم برای کار با ابزار تیز کدام‌اند؟

از آنجایی ‌که ابزارهای تیز در محیط‌‌های کاری مختلف استفاده می‌شوند با توجه به ماهیت شغل خود باید از دستکش، کفش یا چکمه مناسب، عینک محافظ، کلاه‌ ایمنی و … در حین کار با چنین ابزاری استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

بهترین حرکات ورزشی و کششی در محل کار

برای آزمایش طب کار باید ناشتا باشیم؟

آزمایش ادرار طب کار چیست و چرا انجام می‌شود؟

عوامل زیان آور بیولوژیکی در محیط کار

بهترین مرکز طب کار در تهران

دلایل رد شدن در معاینات طب کار چیست و چه نکاتی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *