مقالات

تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی

تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی

رعایت بهداشت فردی برای پیشگیری از بیماری‌ها، به‌خصوص آن‌هایی که از طریق ویروس‌ها و باکتری‌ها منتشر می‌شوند بسیار مهم و ضروری است. البته این نکته تنها یک بخش از پیامدهای رعایت بهداشتی فردی به شمار می‌رود و نمی‌توان از تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی غافل شد.

روابط جمعی متشکل از افرادی است که اگر یکی از آن‌ها در رعایت بهداشت فردی کوتاهی کند به ضرر بقیه تمام خواهد شد. این امر تنها یک بخش از تأثیرات بهداشت فردی بر روابط اجتماعی است و دیگر تأثیرات آن را در ادامه این مطلب از وبلاگ مرکز طب کار پرانا بررسی خواهیم کرد.

بهداشت فردی چیست؟

بهداشت شخصی شامل تمیز و سالم نگه داشتن تمام قسمت‌های خارجی بدن است که برای حفظ سلامت جسمی و روانی اهمیت بسیار زیادی دارد. در افرادی که بهداشت شخصی ضعیفی دارند یا اصلاً رعایت نمی‌کنند، بدن خود را به‌ محیطی ایده‌آل برای رشد میکروب‌ها تبدیل کرده و آن را در برابر عفونت آسیب‌پذیر خواهد کرد. تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی و منزلت اجتماعی هر شخص هم قابل توجه است و افراد سالم در جامعه از فردی با بهداشت شخصی ضعیف دوری می‌کنند که ممکن است منجر به انزوا و تنهایی شود.

انواع بهداشت فردی

انواع بهداشت فردی

 انواع مختلفی از بهداشت شخصی وجود دارد. لیست زیر نقطه شروع خوبی برای افرادی است که به دنبال ایجاد یک روال برای بهداشت شخصی خوب و قدرتمند هستند:

  • بهداشت دهان و دندان: بهداشت دهان و دندان چیزی بیش از داشتن دندان‌های سفید است. یک روال بهداشتی خوب می‌تواند به پیشگیری از مشکلاتی مانند بیماری لثه، بوی بد دهان و پوسیدگی دندان کمک کند.
  • بهداشت بدن: چندین میلیون غده عرق بدن انسان را پوشانده است. هنگامی که باکتری‌ها عرق را تجزیه می‌کنند، این فرآیند باعث ایجاد بو یا بوی بدن می‌شود. شستن بدن به جلوگیری از تحریک پوست و همچنین از بین بردن باکتری‌هایی که باعث بوی بدن می‌شوند کمک می‌کند.
  • شستن موها: چربی مو را از بین می‌برد و ظاهری تمیز و شاداب را برای فرد ایجاد می‌کند.
  • شستن دست‌ها: شستن مرتب دست‌ها یکی از بهترین راه‌ها برای جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیر است. شستن دست‌ها قبل، حین و بعد از تهیه غذا، قبل و بعد از خوردن غذا، بعد از سرویس بهداشتی و … ضروری خواهد بود.
  • ناخن: ناخن‌های انگشتان ممکن است حاوی کثیفی و میکروب باشند که به گسترش باکتری‌ها کمک می‌کند. جمع شدن کثیفی‌ها و میکروب‌ها در زیر ناخن‌های بلندتر بیشتر است، بنابراین کوتاه نگه داشتن آن‌ها می‌تواند به کاهش خطر گسترش عفونت کمک کند.

چرا بهداشت فردی مهم است؟

چرا بهداشت فردی مهم است؟

فارغ از تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی، رعایت نکات گفته‌ شده حیاتی است؛ زیرا در وهله نخست به شما کمک می‌کند تا بیمار نشوید. همچنین به جلوگیری از انتشار میکروب‌ها و بیماری‌های عفونی در جامعه هم کمک می‌کند. میکروب‌هایی که باعث بسیاری از بیماری‌ها می‌شوند اغلب در صورت رعایت نکردن بهداشت شخصی منتقل خواهند شد و می‌توانند بیماری‌های زیر را ایجاد کنند:

  • بیماری‌های عفونی
  • اسهال
  • عفونت‌های تنفسی، از جمله سرماخوردگی و آنفولانزا
  • عفونت‌های استاف کچلی یا پای ورزشکار
  • پوسیدگی دندان
  • عفونت چشمی
  • ریزش مو
  • و …

تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی

بهداشت فردی یک موضوع بسیار حساس بوده که به شدت با وضعیت اجتماعی و اقتصادی مرتبط است. وقتی فردی نتواند به درستی برای حفظ بهداشت فردی خود اقدام کند، این امر بر سلامت جسمی و روانی و ارتباطات اجتماعی او تأثیر می‌گذارد. به‌ طور خلاصه تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی شامل موارد زیر می‌شود:

·  جلوگیری از انزوا

رعایت بهداشت فردی به‌ ویژه اینکه بدن بوی عرق ندهد، فرد ناخن تمیز داشته باشد و بهداشت دهان و دندان را رعایت کند، باعث می‌شود تا در هر جمعی پذیرش شود. در مقابل اگر این موارد رعایت نشود فرد کم کم از جمع کنار گذاشته خواهد شد و همین امر افسردگی شدید و اضطراب اجتماعی را به همراه دارد. اضطراب اجتماعی یعنی اینکه فرد بعد از طرد و یک دوره انزوا دیگر خود حاضر نیست در جمعی حضور داشته باشد.

· پذیرش در هر جمعی

دیگر تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی این است که فرد سالم با ظاهری آراسته به‌ راحتی در هر جمعی پذیرفته می‌شود. پذیرش در جمع‌های مختلف ارتباطات اجتماعی یک فرد را گسترش داده و فارغ از مراودات شخصی در شبکه‌سازی برای کار و حرفه هم اثر دارد. فرض کنید فردی به دلیل عدم رعایت بهداشت شخصی از جمع کنار گذاشته شود و کسی با او ارتباط نداشته باشد، این امر به معنای از دست رفتن فرصت‌های شغلی متعدد و ارتباطات کاری نیز است.

· افزایش اعتمادبه‌نفس

افزایش اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس را می‌توان مهم‌ترین تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی قلمداد کرد. فردی که به خود می‌رسد و نکات مهم برای بهداشت شخصی را رعایت می‌کند از نگاه کردن به آینه خجالت نمی‌کشد و ارزش خود را پایین نمی‌آورد. چنین فردی در ارتباط گرفتن با دیگران در محیط کار و زندگی نیز دارای اعتمادبه‌نفس است.

· کاهش تنش‌های اجتماعی

کاهش تنش‌های اجتماعی

در صورت رعایت بهداشت فردی شاهد کاهش تنش‌ها در جمع نیز خواهید بود. فرض کنید بوی بد بدن یک فرد در محیط کار دیگر افراد را آزار می‌دهد. این امر با تذکر همکاران و گاهی حتی تنش همراه است و بهره‌وری محیط کار را نیز در پی خواهد داشت.

· تأثیر در نحوه برخورد دیگران و حفظ کرامت

همان‌طور که اشاره شد وقتی یک فرد خود را بهداشتی و سلامت به یک جمع معرفی می‌کند، دیگران به ‌راحتی او را می‌پذیرند. در واقع با رعایت بهداشت فردی نشان می‌دهد که خود را دوست دارد و کسی که بتواند خود را دوست داشته باشد در دوست داشتن و ارتباط گرفتن با دیگران هم مشکلی نخواهد داشت. دیگر تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی این است که نحوه برخورد یک جمع با فردی که نکات بهداشت شخصی را رعایت می‌کند با کسی که این‌گونه نیست تفاوت دارد. همین تفاوت در نحوه برخورد باعث حفظ کرامت یک شخص و در مقابل شکستن شخصیت فرد دیگر می‌شود.

سخن پایانی

بهداشت فردی از آن دست مفاهیم مهم است که در صورت رعایت آن اثرات مثبت فراوانی برای جسم و روح فرد به همراه خواهد داشت. همچنین تاثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی نیز از جمله مواردی است که نباید از آن غفلت کرد. فردی که به بهترین شکل بهداشت شخصی خود را حفظ می‌کند، در هر جمعی پذیرفته خواهد شد، اضطراب اجتماعی را تحمل نکرده و مجبور به انزوا نمی‌شود. همچنین اعتمادبه‌نفس بیشتری برای حضور در هر جمعی دارد. همچنین موارد به ظاهر کوچک می‌توانند به اثرات بزرگ و ماندگاری در ذهن و روابط اجتماعی فرد تبدیل شوند.

سوالات متداول

  • بهداشت فردی چیست؟

بهداشت فردی شامل تمیز و سالم نگه داشتن تمام قسمت‌های خارجی بدن است. برای حفظ سلامت جسمی و روانی اهمیت زیادی دارد. در افرادی که بهداشت شخصی ضعیفی دارند، بدن خود را به‌ محیطی ایده‌آل برای رشد میکروب‌ها تبدیل خواهند کرد و آن را در برابر عفونت آسیب‌پذیر می‌کنند.

  • برای رعایت بهداشت فردی باید چه کرد؟

رعایت بهداشت دهان و دندان، رعایت بهداشت بدن و شستن آن، شستن موها، شستن مرتب دست‌ها و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها از مهم‌ترین نکات در بهداشت فردی است که برای جلوگیری از بیماری باید آن را رعایت کرد.

  • مهم‌ترین تأثیر بهداشت فردی بر روابط اجتماعی چیست؟

جلوگیری از انزوا، افسردگی شدید و اضطراب اجتماعی، پذیرش در هر جمعی، افزایش اعتمادبه‌نفس، کاهش تنش‌ها، تأثیر در نحوه برخورد دیگران و حفظ کرامت از مهم‌ترین تأثیرات بهداشت فردی بر روابط اجتماعی است.

بیشتر بخوانید:

نمونه جواب آزمایش طب کار+بررسی و تفسیر

10 مورد از علائم کمبود ویتامین B۱۲

هزینه طب کار سال ۱۴۰۳ معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای

آزمایشات و معاینات طب کار پرانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *