معاینات طب کار, مقالات

معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی شامل چه مواردی است؟

معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی

در فرآیند استخدام در آتشنشانی، معاینات پزشکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی با هدف اطمینان از سلامت جسمانی و روحی آتشنشان‌ها انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود که هر فرد قادر به انجام وظایف فوری و حیاتی در شرایط دشوار است یا خیر؟!

در این مقاله، به بررسی جامع این معاینات، اهمیت سلامت کامل آتشنشانان و مواردی که می‌تواند منجر به منع استخدام یا ادامه همکاری با آن‌ها شود، می‌پردازیم. لطفاً تا پایان این مطلب با ما همراه باشید و در بخش کامنت‌ها، سوالات خود را با ما و سایر مخاطبین پرانا طب به اشتراک بگذارید.

معاینات پزشکی آتشنشانی شامل چیست؟

در معاینات پزشکی آتشنشانی، الزامی است که علاوه ‌بر انجام معاینات دقیق و کامل، به ویژه به سیستم‌های عضلانی اسکلتی، قلبی عروقی، نورولوژیک، شنوایی، تنفسی و بینایی توجه ویژه‌ای شود. به طور کلی آزمایشات برای افرادی که در آتشنشانی فعالیت می‌کنند، شامل موارد زیر می‌شود:

معاینات پزشکی آتشنشانی شامل چیست؟

 تست‌های روتین

این تست‌ها شامل تست‌های کبدی و سایر تست‌های ضروری است. همچنین علاوه ‌بر بررسی HBsAg، HBsAb و بررسی واکسن کزاز و تست‌های زیر نیز انجام می‌شود:

  • اسپیرومتری برای ارزیابی عملکرد ریه‌ها و بررسی میزان هوای دم، بازدم و سرعت بازدم
  • عکس از قفسه سینه، جهت بررسی وضعیت قفسه سینه و سیستم تنفسی
  • نوار قلب، برای مشاهده و ثبت فعالیت‌های قلب به وسیله نوار قلب
  • ادیومتری برای بررسی میزان عملکرد شنوایی افراد و تست قابلیت شنیدن صدا و سایر مسائل مربوط به عملکرد گوش داخلی

ادیومتری معاینات طب کار

تست ورزش

باید توجه داشت که در معاینات پزشکی آتشنشانی، علاوه‌ بر معاینه فیزیکی جامع و بررسی واکسیناسیون کزاز و هپاتیت B در بدو استخدام، افراد باید تست ورزشی نیز ارائه دهند. این تست جهت ارزیابی توانایی هوازی فرد مورد استفاده قرار می‌گیرد و باید در بازه‌های زمانی‌ زیر تکرار شود:

کمتر از 30 سال سن: هر 3 سال یکبار

30 تا 39 سال سن: هر 2 سال یکبار

40 سال به بالا یا دارای عوامل خطر قوی برای بیماری کرونر: هر سال

در صورتی که توان هوازی کمتر از 12 METs باشد، حضور در برنامه‌های تقویت توان هوازی ضروری است؛ اما در صورتی که توان هوازی کمتر از 8 METs باشد، آتش‌نشان از فعالیت‌های آتشنشانی منع خواهد شد و باید در برنامه‌های ورزشی تقویت توان هوازی شرکت کند.

تست ورزش استخدام آتشنشانی

چرا سلامت کامل آتشنشان‌ها در بدو استخدام اهمیت دارد؟

شغل آتش‌نشانی به عنوان یک شغل پرمخاطره شناخته می‌شود، به‌گونه‌ای که اگر توانایی یک آتشنشان با وظایف این شغل هماهنگ نباشد، می‌تواند خطر این شغل را دوچندان کند. یک آتش‌نشان باید از نظر جسمی و روحی کاملاً آماده و توانایی تصمیم‌گیری سریع برای انجام عملیات‌های متنوع اطفاء حریق، نجات و امداد را داشته باشد.

علاوه ‌بر این، آتش‌نشانان در طول انجام وظایف با خطرات متفاوتی مانند برق‌گرفتگی، خطر کار در ارتفاعات، انفجار، استنشاق گازهای سمی و خطرناک و سوختگی روبه‌رو می‌شوند که ممکن است منجر به وقوع حوادث شغلی و بروز بیماری‌های مختلف گردد.

به همین دلیل، معاینات پزشکی آتش‌نشانی در زمان استخدام و همچنین معاینات دوره‌ای آن‌ها باید به ‌منظور ارزیابی دقیق وضعیت جسمی و روحی‌شان انجام ‌شود و باید با استانداردهای پزشکی خاص و ویژه شغل آتش‌نشانی هماهنگی داشته باشد.

هزینه معاینات بدو استخدام 1401

در چه مواردی آتش‌نشانان از شروع یا ادامه همکاری منع می‌شوند؟

همانطور که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره کردیم، سلامت کامل آتشنشانان در لحظات حیاتی و ماموریت‌های پرخطر بسیار اهمیت دارد. اطمینان از توانمندی آن‌ها در مقابله با شرایط استرس‌زا و اورژانسی، عامل موثری در اجرای موفق وظایف حیاتی آن‌ها است.

به همین دلیل نتایج معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی برخی از داوطلبان ممکن است به گونه‌ای باشد که موجب منع استخدام آتشنشانان یا ادامه همکاری با ایشان شوند. در ادامه به برخی از این موارد منع استخدامی آتشنشانان اشاره کرده‌ایم:

معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی

  • تست تنفسی: حضور آبسه ریه و آمپیم، سل فعال، پنوموتوراکس، بیماری تنفسی شدید با عود یک تا دو بار در هفته یکی از مواردی است که در صورت مشاهده می‌تواند باعث رد شدن شما در معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی یا عدم همکاری با شما باشد.
  • تست دیابت: از جمله مواردی که در معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی می‌تواند باعث عدم استخدام فرد داوطلب شود، برخورداری از دیابت وابسته به انسولین و یا دیابت کنترل نشده است.
  • تست قلب و عروق: آنژین صدری، نارسایی قلبی با اختلال عملکرد واضح، آنوریسم، پریکاردیت، اندوکاردیت و میوکاردیت حاد یا مزمن، پیوند قلب، سنکوپ مکرر، آمبولی مکرر و در کل هر مشکل قلبی که توان هوازی را به 9MeT و کمتر از آن برساند باعث عدم استخدام شما در آتشنشانی خواهد بود.
  • تست سیستم گوارشی: شناسایی پیوند کبد یا پیوند چند ارگانی و خونریزی فعال گوارشی
  • بررسی دندان‌ها: هرگونه اختلال دهان و دندان که فرد نتواند به طور ایمن وسایل حفاظت ایمنی را استفاده کند.
  • تست روانی: حضور سایکوز و اختلالات اضطرابی و افسردگی شدید و اختلالات شخصیتی که منجر به افت عملکرد شخص شوند.
  • تست بینایی سنجی: دید بدون اصلاح در هر چشم کمتر از 10/2 و اصلاح شده کمتر از 10/7 و دید محیطی دو چشم کمتر از 140 درجه.
  • تست شنوایی: اگر میانگین افت شنوایی در هر دو گوش در فرکانس‌های 500، 1000، 2000، 3000 هرتز برابر یا بیشتر از 40 دسی‌بل باشد باعث منع استخدام خواهد شد.

اپتومتری معاینات طب کار

جمع‌بندی نهایی

تست بینایی سنجی استخدامی آتشنشانی

معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی یک فرآیند جامع و دقیق است که به منظور اطمینان از سلامت و توانایی داوطلبان برای مقابله با چالش‌های شغل خطیر آتشنشانی انجام می‌شود. سلامت کامل آتش‌نشانان نه تنها برای خود آن‌ها، بلکه برای ایمنی جامعه نیز اهمیت دارد.

در کل، معاینات طب کار استخدامی آتشنشانی نقش بسیار مهمی در حفظ سلامت و کیفیت خدمات این نیروهای قهرمان ایفا می‌کند. این معاینات بدو استخدام به عنوان یک فرآیند پیشگیری از حوادث و شناسایی نقص‌های پزشکی افراد عمل می‌کند و اطمینان می‌دهد که فرد استخدامی، توانمندی‌های فیزیکی و روحی لازم برای مواجهه با چالش‌های حرفه‌ای آتشنشانی را دارا است. سلامت نیروهای آتشنشانی مستلزم تدابیر پیشگیری و نظارت دقیق است تا جامعه به بهترین نحو از خدمات ارزشمند این گروه بهره‌مند شود.

سوالات متداول

  • چه عواملی ممکن است منجر به منع آتشنشانان از شروع یا ادامه همکاری شوند؟

عواملی مانند اختلالات جسمی و عصبی، بیماری‌های قلبی، مشکلات ریوی و مشکلات روانی ممکن است باعث منع آتشنشانان از شروع یا ادامه همکاری شوند.

  • چه زمانی بهتر است معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی انجام شود؟

معاینات پزشکی استخدامی آتشنشانی بهتر است در مرحله ابتدایی استخدام و پیش از شروع خدمت صورت گیرد تا هر گونه مشکل پزشکی پیش از ورود به شغل تشخیص داده شود.

  • آیا معاینات پزشکی آتشنشانان تنها برای استخدام انجام می‌شود؟

خیر، معاینات پزشکی آتشنشان‌ها نه تنها برای استخدام بلکه به صورت دوره‌ای در طول خدمت نیز انجام می‌شود تا سلامت عمومی این نیروها حفظ شود.

  • آیا در صورت بروز مشکل پزشکی در طول خدمت، آتشنشان اخراج می‌شوند؟

خیر؛ در بسیاری از موارد اگر مشکل پزشکی قابل درمان و فرد توانایی لازم برای ادامه خدمت را داشته باشد، اقدامات درمانی انجام می‌شود تا او بتواند به عنوان یک نیروی آتشنشان ادامه دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *