تست اعتیاد طب کار, معاینات طب کار

متادون در تست اعتیاد استخدامی و موارد مصرف آن

متادون و تست اعتیاد معاینات بدو استخدام

تست اعتیاد معاینات بدو استخدام یکی از مراحل مهم در فرایند استخدام است که به منظور ارزیابی سابقه مصرف مواد مخدر و اعتیاد احتمالی شاغلین صورت می‌گیرد. علی رغم اینکه آزمایش عدم اعتیاد از الزامات معاینات طب کار نیست، با این وجود اکثر سازمان‌ها تست اعتیاد ۳ گانه را جز روتین معاینات بدو استخدام کارکنان خود قرار می‌دهند. علاوه بر این برخی کارفرمایان ممکن است تست اعتیاد ده گانه درخواست کنند که آیتم‌های بیشتری در آن سنجیده می‌شود. با این وجود متادون در تست اعتیاد استخدامی یکی از آیتم‌هایی است که در هر دو نوع تست بررسی می‌شود. گرچه متادون در کنترل علائم ترک و کاهش ولع مصرف تا حدی مفید است اما می‌تواند اعتیاد آور باشد و باعث مثبت شدن نتیجه آزمایش اعتیاد شود.

متادون در تست اعتیاد استخدامی- آزمایش عدم اعتیاد معاینات بدو استخدام طب کار- طب کار پرانا- مثبت شدن تست اعتیاد

موارد مصرف متادون چیست؟

متادون یک داروی مواد مخدر است که از طریق تجویز پزشکی برای کاهش و تسکین دردهای شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دارو به صورت قرص یا مایع مصرف می‌شود و تأثیری طولانی مدت در سیستم عصبی دارد. استفاده بلند مدت از متادون می‌تواند اعتیاد و وابستگی ایجاد کند و نیاز به درمان خاص داشته باشد. متادون با اتصال به گیرنده‌های موجود در سیستم عصبی مرکزی، از ایجاد احساس درد و خواب‌آلودگی جلوگیری می‌کند. همچنین، این دارو موجب افزایش سطح دوپامین در مغز می‌شود که باعث حس خوشایند و آرامش در فرد می‌شود. به دلیل این اثرات، متادون به عنوان یک داروی کاهش دهنده وابستگی به مواد مخدر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

متادون دارویی است که بیشتر در درمان هروئین یا اعتیاد به سایر مواد افیونی استفاده می‌شود. همچنین از متادون ممکن است برای درمان درد استفاده شود زیرا قیمت آن معمولا کمتر از سایر داروهای ضد درد مانند مورفین است.

متادون تا چند روز بعد از مصرف تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

متادون پس از آخرین مصرف تا دو هفته در بدن قابل تشخیص است. عوامل مختلفی وجود دارد که ممکن است بر روی مدت زمان باقی ماندن این دارو در بدن تأثیر بگذارد.

مصرف چه داروهایی تست اعتیاد را مثبت می‌کند؟

قرص یا شربت متادون تا چند روز در بدن می‌ماند؟

مدت زمان دقیقی برای باقی ماندن متادون در بدن نمی‌توان گفت اما گزارشات از ۲ تا ۱۴ روز را نشان می‌دهد. با این حال متادون معمولا فقط تا ۶۰ ساعت پس از مصرف آن در بدن فعال است. این بدان معناست که اگرچه ممکن است دارو برای مدت طولانی‌تری در بدن قابل تشخیص باشد اما اثرات دارو پس از دو تا سه روز کاملا از بین می‌رود.

متادون در تست اعتیاد استخدامی- آزمایش عدم اعتیاد معاینات بدو استخدام طب کار- طب کار پرانا- مثبت شدن تست اعتیاد

متادون و آزمایش اعتیاد معاینات بدو استخدام

آزمایش‌ هایی وجود دارد که می‌تواند برای شناسایی متادون در بدن فرد مورد استفاده قرار گیرد. رایج‌ترین روش انجام تست اعتیاد، آزمایش ادرار است که در معاینات بدو استخدام طب کار نیز از این روش استفاده می‌شود. هر آزمایش بسته به تعدادی از فاکتورهای شخصی می‌تواند در مدت زمان تشخیص متادون در بدن متفاوت باشد. با این حال به طور معمول اعتقاد بر این است که متادون در بدن پس از ۱۴ روز به طور کامل خارج می‌شود. علاوه بر آزمایش ادرار، سایر آزمایشات تشخیصی مصرف متادون شامل:

آزمایش خون

این آزمایش وجود متادون را ۳۰ دقیقه پس از مصرف و حداکثر سه یا چهار روز پس از آخرین استفاده تشخیص دهد.

آزمایش بزاق

از طریق تست بزاق مصرف متادون تا ۱۰ روز قابل تشخیص است.

آزمایشات مو

استفاده طولانی مدت از متادون برای سه ماه (۹۰ روز) از طریق مو قابل تشخیص است.

خطرات مصرف متادون

متادون یک ماده مخدر است که اصولاً برای درمان اعتیاد به مواد مخدر مصرف می‌شود. اما، استفاده غیرمجاز از این ماده مخدر، عوارض و مشکلاتی را به همراه دارد. برخی از خطرات مصرف متادون عبارتند از:

اثرات جانبی

متادون می‌تواند اثرات جانبی جدی را بر روی فرد مصرف‌کننده داشته باشد. این اثرات می‌توانند شامل خواب آلودگی، تهوع، استفراغ، کاهش توجه و تمرکز، کاهش عملکرد شغلی و اضطراب باشند.

وابستگی و سوءمصرف

متادون به عنوان یک ماده مخدر قوی، باعث وابستگی فیزیکی و روانی می‌شود. افرادی که متادون مصرف می‌کنند، ممکن است توانایی کنترل مصرف خود را از دست دهند و به سوءمصرف آن بیفتند.

تأثیر بر عملکرد شغلی

متادون می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر عملکرد شغلی فرد داشته باشد. افرادی که وابسته به این ماده مخدر هستند، ممکن است توانایی‌های شغلی خود را از دست دهند و عملکرد ضعیفی را ارائه دهند

چه عواملی در مدت زمان باقی ماندن متادون در بدن موثر است؟

همانطور که قبلا ذکر شد عوامل مختلفی می‌توانند در مدت زمان ماندن متادون در بدن فرد تأثیر بگذارند. در ابتدا هرچه فرد متادون بیشتری مصرف کند به احتمال زیاد تاثیر دارو در بدن او بیشتر خواهد شد. در مورد افرادی که به مدت طولانی متادون مصرف می‌کنند نیز به همین ترتیب است. متادون در بدن فردی که به مدت طولانی مصرف می‌کند تجمع می‌یابد و نسبت به کسی که فقط یکی دو بار مصرف کرده بیشتر قابل تشخیص است.

متادون در تست اعتیاد استخدامی- آزمایش عدم اعتیاد معاینات بدو استخدام طب کار- طب کار پرانا- مثبت شدن تست اعتیاد

متادون در تست اعتیاد استخدامی

متادون به عنوان یکی از مواد مخدر تست اعتیاد استخدامی استفاده می‌شود. این دارو در تست‌های اعتیاد استخدامی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا مصرف غیرقانونی مواد مخدر توسط افرادی که در شغل‌ها و فعالیت‌هایی که نیازمندی به حالت آگاهی و تمرکز است، بررسی شود. عموما شرکت‌ها برای استخدام از تست اعتیاد سه گانه یا ۱۰ گانه استفاده می‌کنند که شامل سنجش متادون نیز می‌شود و مصرف متادون تا حدود ۱۴روز بعد از مصرف متادون در تست اعتیاد مشخص می‌شود.

نتیجه‌گیری

همانطور که در این مقاله مطالعه کردید متادون در تست اعتیاد استخدامی یکی از موارد مورد سنجش در تست اعتیاد سه گانه و ده گانه است. با توجه به پرسش‌های مکرر مراجعین ما در خصوص مدت زمان ماندگاری متادون در بدن و مثبت شدن نتیجه تست اعتیاد در این مقاله به پاسخ این سوالات پرداختیم. در صورت هر گونه ابهام و سوال در خصوص آزمایش اعتیاد معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای طب کار با ما تمای بگیرید. در مرکز طب کار پرانا انواع تست اعتیاد انجام می‌پذیرد.

 

9 نظر در “متادون در تست اعتیاد استخدامی و موارد مصرف آن

  1. حمید گفت:

    سلام. بنده دوسال پیش اعتیادم و ترک کردم بعداز یک سال گه گداری با دوستان تفریحی می‌رفتیم مقداری شیره می‌کشیدیم این فاصله کم و کمتر شد و به هفته ای سه بار رسید
    اشتباه بزرگی که کردم برای اینکه درمحل کارم اذیت نشم روزهایی که مواد نمیزدیم ، متادون می‌خوردم.بقیه دوستانم همون‌جوری میومدن و مشکلی نداشتند..
    الآن شرکت اعلام کرده گواهی عدم اعتیاد بیارید!!!!!!
    میخواستم بدونم منی که حدوداً ده-بیست روزیه متادون می‌خورم چند روز نخورم تا مثبت نشه ؟؟
    ممنون میشم راهنمایی ام کنید🙏

    1. ناصر گفت:

      آقا حمید اولا متادون رو کلا قطع کن دیگه اگه خودتو دوس داری هیچی مصرف نکن..دوما من بیش از۱۰ساله متادون مصرف میکنم به صورت شربت،و برای استخدام گواهی عدم اعتیادخواستن وحتی یک روز قطع نکردم رفتم آزمایش دادم منفی شد،آزمایش ۳کاره بود که شامل مرفین و آمفتامین وممفتامین شامل روانگردها بود که همشون منفی شد،اگه بخاطر آزمایش ناراحتی من بهت قول میدم که منفی میشه البته اگه بامتادون چیزدیگه مصرف نکنی،اگه بیش از ۵روزه که فقط متادون میخوری باخیال راحت آزمایش بده

      1. حامد گفت:

        اگه بیشتر از 5رگز باشه اون وقت معلوم میشه

      2. احمد گفت:

        دمت گرم که دیدگاهنتو گفتی،دقیقا یک متادون دو B2 نشون نمیده

      3. مرتضی بینایی گفت:

        الهی قربون نظر دادنت بدم. جامع و کامل

    2. م گفت:

      سلام آقا حمید من نه روز پیش فقط بخاطر درد دندانم یک دونه خوردم چهل نه روز بعد از من آزمایش گرفتن سه کاره آیا نشون میده؟

  2. آریا عفیفی گفت:

    درود برشما بنده بخاطر اطلاع نداشتن از اینکه متادون هم جزو داروهای مخدر هست .آزمایشم مثبت شده و توی کارم برام مشکل ساز شده .و اسمم از لیست نیروهایی که قرار بوده رسمی بشن حذف شده.وهرچی اونجا صحبت کردم که جزو مسکن ها هست و برای ترک قبول نکردن .ولی توی یه سایت دیدم که مثبت بودن متادون نباید مانع استخدام بشه.
    اگه میشه یه راهنماییم کنید
    سپاسگزارم امیدوارم این مشکل برا هیچکی پیش نیاد چون ۱۲سال سابقه کارم و زحمتم بابت این داره از بین میره .

  3. علی گفت:

    سلام بنده حدود پنج سالی هست قرص متادون چهل مصرف میکنم و الان باید واسه کار شرکت عسلویه طب کار آزمایش بدم خواستم ببینم آیا متادون تو تست اعتیاد طب کار نشون داده میشه ؟ چون هم خون احتمالا میگیرن هم ادرار دستتون درد نکنه یکی راهنمایی کنه از استرس دارم دیونه میشم

  4. بهزاد گفت:

    سلام، من روزی یک قرص 40 متادون مصرف میکنم 52 سالمه و تحت نظر دکتر و 8 ساله که پرونده دارم، جدیدا ب ا استخدام آزمایش عدم اعتیاد به مواد مخدر و مواد روان گردان نوشته دقیقا همین عبارت، در کلینیک سجاد مشهد باید برم، آیا متادون هم بررسی میشه یا نه؟اگر نشه که بهتر، اگر مشخص بشه از دکتر کلینیک نامه با مهر بگیرم باز هم مشکل هست؟ ممنون اگر راهنمایی کنید.
    اگر بش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *