معاینات بدو استخدام طب کار پرانا

معاینات بدو استخدام، یکی از مراحل بسیار مهم در مدیریت سلامت و ایمنی کارکنان در محیط‌های کاری هستند. این مرحله، به عنوان یکی از روش‌های اصلی تشخیص و پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و ایمنی در محیط کار، شناخته می‌شود. مهم‌ترین هدف از انجام این معاینات قبل از استخدام متقاضی، اطمینان از تطابق کارکنان با نیازهای بهداشتی و پزشکی محیط کار و همچنین، تشخیص هرگونه وضعیت پزشکی یا ایمنی تاثیرگذار بر عملکرد ایشان در محیط کار است. بنابراین معاینات پیش از استخدام، به بهره‌وری بیشتر کارکنان در محیط کار و کاهش غیبت آن­ها به دلیل مشکلات بهداشتی، کمک می‌کنند و نقش اساسی در بهبود کیفیت و ایمنی محیط کاری، ایفا می‌نمایند.

معاینات بدو استخدام- طب کار پرانا

معاینات دوره ای طب کار پرانا

الزام قانونی معاینات بدو استخدام- طب کار پرانا

الزام قانونی معاینات بدو استخدام

طبق ماده 90 قانون تامین اجتماعی، شاغلین جهت تحت پوشش قرار گرفتن بیمه تامین اجتماعی، ملزم به انجام معاینات بدو استخدام طب کار هستند و کارفرمایان محترم، موظف به اجرای این قانون هستند هدف از الزام کارفرمایان به اجرای ماده ۹۰ قانون تامین اجتماعی، صیانت از نیروی کار، پیشگیری از حوادث ناشی از کار، ضرورت توجه به الزامات قانونی از سوی کارفرما و ارجاع شغل متناسب با توانایی جسمی و روحی افراد است. بر این اساس، افراد شاغل در کارگاه‌ها باید قابلیت و استعداد جسمانی متناسب با کارهای مرجوع را داشته باشند و کارفرمایان مکلفند قبل از به کارگیری کارگران، ترتیب معاینه پزشکی آن‌ها را بدهند.

در صورتی‌که پس از استخدام مشمولان قانون، معلوم شود که مزدبگیران در حین استخدام، قابلیت و استعداد کار مرجوع را نداشته‌اند و کارفرما در معاینه پزشکی آن‌ها تعلل کرده و در نتیجه بیمه‌شده دچار حادثه شده یا بیماری‌اش شدت یافته، سازمان تامین‌اجتماعی تعهدات قانونی را درباره بیمه‌شده اجرا کرده و هزینه‌های مربوط به آن را از کارفرما طبق ماده۵۰ قانون تامین‌اجتماعی مطالبه و وصول خواهد کرد.

تعرفه معاینات بدو استخدام هر سال توسط انجمن صنفی کارفرمایی مراکز طب کار تهران اعلام میشود

هزینه معاینات بدو استخدام- طب کار پرانا

معاینات روتین بدو استخدام طب کار شامل چه مواردی است؟

معاینات

توضیحات

آزمایش خون

CBC- FBS- CR-SGOT-SGPT

کارشناسی بهداشت حرفه‌ای

تکمیل فرم‌های سلامت شغلی

آزمایش عدم اعتیاد

تست اعتیاد 3گانه / 10 گانه

بینایی سنجی

غربالگری کمی حدت بینایی

شنوایی سنجی

ادیومتری پایه از راه هوا

تست ECG

نوار قلب (افراد بالای 35 سال)

معاینه بالینی

ویزیت پزشک 

اظهار نظر نهایی

تعیین تناسب شغلی توسط متخصص طب کار

چه وجه تمایزي در مورد معاینات بدو استخدام ما وجود دارد؟

مجموعه تخصصی طب کار پرانا داراي مجوز انجام خدمات سلامت شغلی (معاینات بدو استخدام و دوره اي) از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین سازمان تامین اجتماعی است. این مرکز با بهره مندي از تیم مجرب، متخصص و حرفه اي، مجموعه پیشرو در ارائه معاینات طب کار است .

مراحل انجام معاینات بدو استخدام پر اناطب

دریافت فرم معرفی نامه معاینات بدو استخدام از وبسایت پراناطب و تکمیل آن توسط شرکت
1
مراجعه به مرکز پرانا بصورت ناشتا از ساعت 7:30 الی 12 در روزهاي شنبه تا چهارشنبه
2
مدارک لازم برای معاینات طب کار
ارائه مدارك به پذیرش شامل: معرفی نامه، کارت شناسایی، گواهی پایان خدمت/معافیت (آقایان)
3
مدارک لازم برای معاینات طب کار
تشکیل پرونده و احراز هویت در پذیرش
4
مراجعه به بخش هاي مربوطه جهت انجام آزمایش خون/ اعتیاد و سایر معاینات درخواستی
5
استعلام پرونده طب کار پرانا
تماس با داخلی 101-100 جهت استعلام وضعیت پرونده از ساعت 2 بعد از ظهر
6
استعلام پرونده طب کار پرانا

آزمایشات و معاینات طب کار چیست و چرا ضرورت دارد؟

شاید واژه طب کار و معاینات استخدامی برای عموم زیاد ملموس نباشد اما ممکن است برای اکثر شما هنگام استخدام در یک شرکت یا سازمان پیش آمده باشد که کارفرما از شما درخواست معاینات پزشکی طب کار و تشکیل پرونده پزشکی داشته است. اما این معاینات چیست و چرا ضرورت دارد؟در  طب کار و بیماریهای شغلی  سلامت کارگران در محیط کار آنها از نظر ابتلا به بیماریهای شغلی و اختلالات مرتبط با آن تحت عنوان معاینات طب کار بررسی می‌شود. این معاینات با نام‌های دیگری تحت عنوان معاینات بدو استخدام طب کار، معاینات دوره ای طب کار، آزمایشات طب کار، معاینات طب کار تامین اجتماعی، معاینات پزشکی استخدامی و… شناخته می‌شود. به طور کلی این معاینات به ۳ دسته تقسیم می‌شوند:

    1. معاینات بدو استخدام
    2. معاینات دوره ای
    3. معاینات ترک کار و معاینات برگشت به کار

چرا باید معاینات بدو استخدام انجام دهیم؟

معاینات بدو استخدام، یکی از مراحل بسیار مهم در مدیریت سلامت و ایمنی کارکنان در محیط‌های کاری هستند. این مرحله، به عنوان یکی از روش‌های اصلی تشخیص و پیشگیری از بروز مشکلات بهداشتی و ایمنی در محیط کار، شناخته می‌شود. در هر صنعتی، معاینات بدو استخدام دارای اهمیت بسیار زیادی هستند؛ زیرا به عنوان ابزاری برای ارزیابی وضعیت بهداشتی و پزشکی افرادی که قصد استخدام در یک محیط کاری خاص را دارند، محسوب می‌شود.

مهم‌ترین هدف از انجام معاینات قبل از استخدام، اطمینان از تطابق کارکنان با نیازهای بهداشتی و پزشکی محیط کار و همچنین، تشخیص هرگونه وضعیت پزشکی یا ایمنی تاثیرگذار بر عملکرد ایشان در محیط کار است. در این معاینات به طور کامل سوابق پزشکی فرد، از جمله بیماری‌های قبلی و داروهای مصرفی بررسی می‌شوند. همچنین، از افراد خواسته می‌شود تا نمونه‌هایی از خون، ادرار و سایر آزمایش‌های لازم از جمله تست‌های بینایی و شنوایی را ارائه دهند.

تعیین صحت و سلامت کارکنان جدید در یک مجموعه، از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ زیرا می‌تواند به پیشگیری از حوادث و بروز مشکلات بهداشتی و ایمنی کمک کند. در صورتی که فرد دچار مشکلات بهداشتی خاصی باشد یا به عوامل مختلفی در محیط کار، حساسیت نشان دهد، تصمیم‌گیری در مورد ایمنی و سلامت او در محیط کار باید به صورت جداگانه انجام شود. 

همچنین معاینات پیش از استخدام، به بهره‌وری بیشتر کارکنان در محیط کار و کاهش غیبت آن‌ها به دلیل مشکلات بهداشتی، کمک می‌کنند. در نتیجه، معاینات اسخدامی، نقش اساسی در بهبود کیفیت و ایمنی محیط کاری، ایفا می‌نمایند. این معاینات، نه تنها بهبود سلامت کارکنان را به همراه دارند، بلکه باعث ارتقاء عملکرد و توانمندی آن‌ها در محیط کار می‌شوند. معاینات پیش از استخدام، به مدیران و صاحبان کسب و کار کمک می‌کنند تا به بهترین شکل ممکن، با مشکلات بهداشتی و ایمنی در محیط کاری روبرو شوند و از بروز حوادث و تخلفات قانونی جلوگیری کنند.

چه مواردی در معاینات بدو استخدام طب کار بررسی می‌شود؟

  1. تشکیل پرونده پزشکی و کارشناسی، کارشناس بهداشت حرفه‌ای

  2. اسپیرومتری (تست تنفس)
  3. اودیومتری (شنوایی سنجی)
  4. اپتومتری (بینایی سنجی)
  5. نوار قلب (برای افراد بالای ۳۵ سال الزامی است)
  6. آزمایش خون و ادرار
  7. معاینه پزشک متخصص

باتوجه به نوع مخاطرات شغلی فرد و پس از انجام معاینات و تست های مربوطه، اشتغال بکار نامبرده از لحاظ:

  1. بلامانع بودن کار فرد 
  2. مشروط بودن کار فرد به رعایت برخی موارد 
  3. ارجاعیات پزشک 
  4. عدم صلاحیت انجام کار

هدف از انجام معاینات بدو استخدام

هدف اصلی انجام معاینات بدو استخدام، به منظور اطمینان از سلامت جسمانی و روانی متقاضی ها و اطمینان از توانایی آن¬ها برای انجام وظایف مرتبط با شغل مورد نظر است. این معاینات دارای اهداف متعددی هستند که عبارتند از:

• حفظ سلامت کارکنان

اهمیت برقراری سلامت کارکنان در محیط کار بسیار مهم است. با انجام معاینات بدو استخدام، می‌توان اطمینان داد، افرادی که برای یک شغل انتخاب می‌شوند، برای انجام وظایف خود، در شرایط سلامت و بهداشتی مناسب قرار دارند.

• پیشگیری از انتقال بیماری‌ها

با انجام معاینات بدو استخدام، ممکن است افرادی که بیماری‌های عفونی دارند و به سایر اعضای محیط کار انتقال می‌دهند، تشخیص داده شوند و از ورود آن‌ها به محیط کار جلوگیری شود.

• کاهش حوادث شغلی

معاینات بدو استخدام، می‌توانند به شناسایی مشکلات فیزیکی یا روانی متقاضیان کمک کنند. این مشکلات ممکن است به حوادث و صدمات شغلی منجر شوند. با اطمینان از سلامت متقاضیان، می‌توان از حوادث شغلی پیشگیری کرد.

• افزایش بهره وری

کارکنانی که به عنوان نیروی انسانی در محیط کار جایگزین می‌شوند، باید توانایی لازم برای انجام وظایف خود را داشته باشند. معاینات بدو استخدام به کارفرمایان کمک می‌کنند تا افراد با توانایی‌های مناسب را انتخاب کنند و این امر، بهره‌وری در محیط کار را افزایش می‌دهد.

معاینات قبل از استخدام شامل چیست؟

معاینات پیش از استخدام، شامل مجموعه‌ای از بررسی‌ها و آزمایشات پزشکی هستند که به منظور ارزیابی سلامت و توانایی فیزیکی و روانی فرد برای انجام وظایف مرتبط با شغل مورد نظر، انجام می‌شوند. این معاینات، می‌توانند بسته به نوع شغل و شرایط محل کار متغیر باشند. در ادامه، تعدادی از موارد معمولی که در معاینات پیش از استخدام، ممکن است در نظر گرفته شوند را بررسی می‌کنیم:

• بررسی‌های فیزیکی عمومی

این بررسی‌ها، شامل بررسی وضعیت عمومی سلامتی فرد، اندازه‌گیری فشار خون، تنفس، دستگاه گوارش و دیگر علائم بالینی می‌شوند. هدف از این بررسی‌ها، شناسایی مشکلات فیزیکی احتمالی است.

• آزمایشات خون و ادرار

آزمایشات خون و ادرار به منظور تشخیص بیماری‌های مزمن یا عفونی مانند دیابت، آنمی یا عفونت‌ها، انجام می‌شوند. این آزمایشات، می‌توانند در ارزیابی عملکرد کلی کلیه و کبد نیز مفید باشند.

• آزمایشات تخصصی

برخی شغل‌ها نیازمند آزمایشات تخصصی خاصی مثل آزمون‌های قلبی، اشعه‌ای، عصبی و چشمی هستند. این آزمایشات، به تشخیص مشکلات تخصصی برای انجام وظایف خاص کمک می‌کنند.

• ارزیابی روانی

برای برخی شغل‌ها، ارزیابی روانی انجام می‌شود تا مطمئن شوند که فرد، دارای سلامت روانی مناسب برای انجام وظایف مرتبط با شغل است.

• آزمایشات بینایی و شنوایی

در بعضی شغل‌ها، ارزیابی بینایی و شنوایی انجام می‌شود تا اطمینان حاصل شود، فرد برای انجام وظایفی که نیاز به بینایی یا شنوایی خوب دارند، مناسب است.

• بررسی سوابق پزشکی

سوالات در مورد سوابق پزشکی فرد، شامل مواردی مانند بیماری‌های گذشته، عمل‌های جراحی و مصرف داروها می¬شوند تا اطلاعات مرتبط با سلامت فرد برای پزشک فراهم شوند.

• مصاحبه و ارزیابی تخصصی

در بعضی موارد، فرد به سوالات تخصصی مربوط به شغل و وظایف خود پاسخ می‌دهد و توانایی انجام وظایف مرتبط با شغل او ارزیابی می‌شود.

• آزمایشات دندانی

برخی شغل‌ها، ممکن است، نیاز به ارزیابی دندانی داشته باشند تا مطمئن شوند که دندان‌های فرد در وضعیت سلامتی مناسبی قرار دارند.

به طور معمول، نتایج معاینات قبل از استخدام طب کار در مورد سلامت متقاضیان، محرمانه می‌مانند و نتایج به متقاضی یا کارفرما اعلام می‌شوند. توجه به این نکته مهم است که معاینات قبل از استخدام باید با رعایت قوانین حریم خصوصی و مقررات مرتبط با سلامت انجام شوند.

علت الزام معاینات بدو استخدام

علت الزام به انجام معاینات قبل از استخدام به دلایل مهمی ارتباط دارد و این الزامات، از اهمیت بالایی برخوردارند. برخی از دلایل مهم برای انجام معاینات بدو استخدام عبارتند از:

• حفظ سلامت کارکنان

یکی از اهمیت‌های اصلی معاینات بدو استخدام، حفظ سلامت و بهداشت کارکنان در محیط کار است. کارکنان سالم‌تر، می‌توانند به صورت بهتر و کارآمدتر وظایف خود را انجام دهند.

• جلوگیری از انتقال بیماری‌ها

انجام معاینات بدو استخدام به شناسایی افرادی کمک می‌کند که بیماری‌های عفونی دارند و ممکن است به سایر اعضای محیط کار انتقال دهند. این اقدامات به پیشگیری از انتقال بیماری‌ها در محیط کار کمک می‌کنند.

• کاهش حوادث شغلی

معاینات بدو استخدام، ممکن است به شناسایی مشکلات فیزیکی یا روانی در متقاضیان کمک کنند. این مشکلات، می¬توانند به حوادث و صدمات شغلی منجر شوند. با انجام معاینات، می‌توان از وقوع حوادث شغلی جلوگیری کرد.

• افزایش بهره‌وری

انتخاب متقاضیانی که توانایی لازم برای انجام وظایف خود را دارند، بهره‌وری در محیط کار را افزایش می‌دهد. معاینات بدو استخدام به کارفرمایان کمک می‌کنند تا افراد با توانایی‌های مناسب را انتخاب نمایند و به بهره‌وری در محیط کار کمک کنند.

• رعایت قوانین و مقررات

در بسیاری از موارد، قوانین و مقررات محلی و ملی، الزام به انجام معاینات بدو استخدام دارند. انجام این معاینات، به رعایت مقررات و قوانین مرتبط با سلامت و بهداشت در محیط کار کمک می‌کند.

بررسی مراحل انجام معاینات استخدامی 

مراحل انجام معاینات پزشکی بدو استخدام، متناسب با نوع شغل، سازمان یا کارفرمایی که معاینه را درخواست می‌کند و قوانین محلی، ممکن است متغیر باشند؛ اما در کل، معمولا مراحل اصلی انجام معاینات استخدامی به شرح زیر است:

• انتخاب متقاضیان

در این مرحله، کارفرما افرادی که تقاضای کار دارند را به عنوان متقاضی برای شغل مورد نظر انتخاب می‌کند. این انتخاب بر اساس نیازهای مشخص شغل و شرایط کاری صورت می‌گیرد.

• تعیین نوع معاینه

پس از انتخاب متقاضیان، نوع معاینه‌های پزشکی و آزمایشات مورد نیاز برای شغل مشخص می‌شود. این معاینات، ممکن است شامل بررسی‌های فیزیکی، آزمایشات خون، آزمون‌های اشعه‌ای، ارزیابی روانی و بررسی‌های تخصصی باشند.

• انجام معاینات

پس از تعیین نوع معاینات، متقاضیان به پزشک یا مرکز معاینات ارجاع داده می‌شوند تا معاینات پزشکی و آزمایشات مورد نیاز انجام شوند. در این مرحله، اطلاعات پزشکی و تاریخچه پزشکی متقاضی نیز بررسی می‌شوند.

• ارزیابی نتایج

پس از انجام معاینات، نتایج آن¬ها توسط پزشک یا متخصص مورد ارزیابی قرار می‌گیرند. این ارزیابی شامل تصمیم در مورد تایید یا عدم تایید سلامت متقاضی می‌شود.

• اعلام نتایج

نتایج معاینات به متقاضیان اعلام می‌شوند. در صورت تایید سلامت، آن¬ها برای استخدام در شغل مورد نظر معرفی خواهند شد. در صورت وجود مشکلات یا نیاز به توجه‌های خاص، نتایج به کارفرما یا متقاضی اعلام می‌شوند تا مشکلات، برطرف شوند.

• مراحل تکمیلی

ممکن است بعضی مراحل تکمیلی نیز وجود داشته باشند، مانند انجام معاینات تخصصی بیشتر یا انتقال نتایج به دیگر ادارات یا سازمان‌ها، برای تصمیم‌گیری‌های بیشتر.

توجه داشته باشید که مراحل انجام معاینات استخدامی، ممکن است بسته به شغل و شرایط خاص متغیر باشند و باید با مقررات محلی و قوانین مرتبط با سلامت و بهداشت در محیط کار، رعایت شوند.

مدارک لازم برای معاینات بدو استخدام 

برای انجام معاینات پزشکی پیش از استخدام، متقاضیان باید مدارک مورد نیاز را به همراه داشته باشند. این مدارک ممکن است بسته به نوع شغل، سازمان و مقررات محلی متغیر باشند؛ اما به طور کلی، مدارک لازم برای معاینات بدو استخدام، عبارتند از:

• مدرک شناسایی

متقاضی باید مدرک شناسایی معتبر داشته باشد تا هویتش تایید شود. این مدرک، می‌تواند کارت ملی یا شناسنامه به همراه یک قطعه عکس باشد. برای آقایان، کارت پایان خدمت الزامی است.

• سوابق پزشکی

اطلاعات مربوط به سوابق پزشکی متقاضی، شامل بیماری‌های گذشته، عمل‌های جراحی، مصرف داروها و مشکلات سلامتی قبلی، باید در دسترس باشند.

• نتایج معاینات قبلی

در صورتی که متقاضی در گذشته معاینات پزشکی یا آزمایشاتی انجام داده است، نتایج این معاینات باید ارائه شوند.

• مدارک تحصیلی

برای برخی شغل‌ها یا معاینات تخصصی، ممکن است نیاز به ارائه مدارک تحصیلی باشد.

• مدارک تخصصی

اگر معاینات تخصصی مورد نیاز باشند، متقاضی باید مدارک تخصصی مرتبط با شغل را ارائه کند. این ممکن است شامل گواهینامه‌ها، مدارک حرفه‌ای یا مجوزهای خاص باشد.

در هر صورت، بهتر است که متقاضیان از کارفرما یا سازمان مورد نظر خود در مورد مدارک لازم برای معاینات بدو استخدام، استعلام کنند. این کار به اطمینان از ارائه مدارک درست و کامل کمک می‌کند.

انجام معاینات بدو استخدام آموزش و پرورش

انجام معاینات قبل از استخدام در سازمان آموزش و پرورش، اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا این سازمان، مسئولیت آموزش و مراقبت از دانش‌آموزان را بر عهده دارد و سلامت کارکنان آن، امری بسیار حیاتی است. معاینات بدو استخدام در این سازمان به منظور حفظ سلامت کارکنان، پیشگیری از انتقال بیماری‌ به دانش‌آموزان و افزایش بهره‌وری انجام می‌شوند.

معاینات قبل از  استخدام آموزش و پرورش، عبارتند از: معاینات پزشکی، آزمایش خون، آزمایش ادرار و تست اعتیاد، شنوایی ‌سنجی، اسپیرومتری یا تست تنفسی، بینایی‌ سنجی، نوار قلب، تست‌های روان ‌شناسی و تست شخصیت. معاینات بدو استخدام آموزش و پرورش؛ جهت بررسی سلامت معلم‌ها و مراقبت از سلامت دانش آموزان انجام می‌شود.

انجام انواع معاینات بدو استخدام تهران با پرانا طب  

مرکز تخصصی طب کار پرانا، نهایت همکاری خود را در تهران با شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکزی که به سلامت کارکنان خود اهمیت می‌دهند را ارائه می‌دهد. این مرکز، تمام تلاش خود را به کار می‌گیرد تا در سریع‌ترین زمان و بدون اتلاف وقت، معاینات پزشکی طب کار و سایر خدمات طب کار را انجام دهد. 

همچنین، در صورتی که شرایط محیطی کارگاه یا شرکت متقاضی مناسب باشند، با مستقر کردن تیم خود در محل، متناسب با درخواست کارفرما، معاینات قابل انجام است. مواردی که در معاینات بدو استخدام در پرانا طب بررسی می‌شوند، عبارتند از:

  • تشکیل پرونده پزشکی و کارشناسی، کارشناس بهداشت حرفه‌ای
  • اسپیرومتری (تست تنفس)
  • اودیومتری (شنوایی سنجی)
  • اپتومتری (بینایی سنجی)
  • نوار قلب (برای افراد بالای ۳۵ سال)
  • آزمایش خون و ادرار
  • معاینه پزشک متخصص

نکات و مدارک لازم جهت انجام معاینات بدو استخدام در پرانا طب، شامل موارد زیر اهستند:

  • همراه داشتن معرفی نامه عکس‌دار، کارت ملی و کارت پایان‌خدمت الزامی است (در صورت به‌همراه نداشتن هرکدام از موارد، انجام معاینات بدو استخدام امکان پذیر نخواهد بود).
  • متقاضی جهت انجام آزمایش‌ها باید ناشتا باشد (۱۲ ساعت ناشتایی).
  • قبل از تست تنفس، از خوردن غذای سنگین اجتناب شود.
  • به مدت ۱ ساعت قبل از تست تنفس، باید از سیگار کشیدن پرهیز شود.
  • جهت معاینات قلب و ریه، بالاتنه به طور کامل و جهت معاینات زانو و واریس، اندام تحتانی از ساق پا تا زانو و اندازگیری فشار خون، اندام فوقانی از مچ تا بالای آرنج، باید عریان باشند؛ لذا خواهشمند است از پوشیدن پیراهن یا مانتو و شلوار تنگ خودداری شود.
  • جهت انجام تست ادیومتری، لازم است که متقاضی ۱۶ ساعت ناشتایی صدا داشته باشد، به این معنی که از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند و نامتعارف (کنسرت، محیط کار پر صدا ،جشن های با سر و صدا زیاد و غیره) و استفاده از هندزفری خودداری کند.

در صورت داشتن هر گونه سوال یا ابهام، می توانید با کارشناسان پرانا طب در ارتباط باشید.

لیست هزینه آزمایشات بدو استخدام 

لیست هزینه‌های مرتبط با آزمایشات بدو استخدام طب کار متنوع است و بسته به نوع شغل، سازمان، مرکز معاینات و نوع آزمایشات مورد نظر متغیر خواهد بود. هزینه‌های مرتبط با آزمایشات بدو استخدام، شامل موارد زیر هستند:

• هزینه معاینه پزشکی اولیه

این هزینه، شامل هزینه معاینه پزشکی اولیه توسط پزشک یا مرکز معاینات می‌شود که معمولا در آنجا تعیین سلامت اولیه صورت می‌گیرد.

• هزینه آزمایشات خون و ادرار

برای آزمایشاتی مانند شناسایی بیماری‌های عفونی، آنمی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی، هزینه‌های آزمایشات خون و ادرار باید پوشش داده شوند.

• هزینه آزمایشات تخصصی

اگر آزمایشات تخصصی مانند آزمون‌های قلبی، اشعه‌ای یا آزمون‌های تخصصی دیگر لازم باشند، هزینه‌های مرتبط با این آزمایشات نیز باید در نظر گرفته شوند.

• هزینه آزمایشات بینایی و شنوایی

اگر آزمایشات بینایی و شنوایی مورد نیاز باشد، هزینه آن¬ها باید در نظر گرفته شود.

• هزینه‌های مربوط به مصرف وقت

برای معاینه پزشکی و انجام آزمایشات، به وقت و تلاش پزشک یا متخصص نیاز است. این هزینه‌ها، شامل وقت و حقوق پزشک، اجاره مکان معاینات و تجهیزات مورد نیاز می‌شوند.

• هزینه‌های اداری

هزینه‌های مرتبط با مدیریت و اداره معاینات نیز باید در نظر گرفته شوند. این هزینه ها، شامل هزینه‌های مرتبط با انتقال نتایج، ثبت پرونده‌های پزشکی و مدیریت اطلاعات هستند.

• هزینه‌های مربوط به مدارک

اگر مدارکی نیاز به تایید و اعتبارسنجی دارند، هزینه مرتبط با تهیه و تایید مدارک نیز باید در نظر گرفته شود.

• سایر هزینه‌ها

هزینه‌های دیگری مانند حمل و نقل به مرکز معاینات، پرداخت به پرسنل معاینه‌گر و هزینه‌های اضافی ممکن است وجود داشته باشند.

توجه داشته باشید که ممکن است هزینه‌ها، بسته به منطقه جغرافیایی و قوانین محلی، متفاوت باشند. برای دریافت اطلاعات بیشتر از هزینه های معاینات بدو استخدام، می توانید با کارشناسان پرانا طب در ارتباط باشید.

هزینه معاینات بدو استخدام بر عهده کیست؟ 

مطابق قوانین کار، هزینه چکاپ سلامت طب کار بر عهده کارفرما است. کارفرما به عنوان به کارگیرنده نیروی کار، وظیفه قانونی دارد تا قبل یا در حین به کار گیری متقاضی، با کمک طب کار، از وی آزمایش¬ها و معاینات لازم را بگیرد تا متقاضی شروع به کار کند، کار خود را ادامه دهد یا از کار منع شود.

در موارد دیگر، هزینه معاینات بدو استخدام، ممکن است به عهده متقاضیان باشد؛ بنابراین، مهم است که متقاضیان، پیش از شروع مراحل استخدام با کارفرما یا سازمان مرتبط در مورد تفاصیل هزینه‌ها و کیفیت معاینات توافق کنند تا ابهامات برطرف شوند.

مدت اعتبار معاینات بدو استخدام 

مدت اعتبار معاینات بدو استخدام بستگی به سیاست‌ها و مقررات هر کارفرما یا سازمان مورد نظر دارد. این مدت اعتبار، اغلب یک ساله است؛ اما با توجه به نوع کار، موقعیت جغرافیایی، سختی کار و موارد دیگر، ممکن است چند ماهه یا چند ساله باشد. پس از اتمام اعتبار معاینات بدو استخدام، نیروی کار باید مجدد در معاینات دوره ¬ای شرکت کند.

نمونه فرم معاینات بدو استخدام 

برای انجام معاینات بدو استخدام در پرانا طب، به فرم معرفی نامه نیاز است. طبق این فرم، کارفرما متقاضی را جهت انجام معاینات بدو استخدام به مرکز تخصصی طب کار پرانا معرفی می‌کند. در فرم معاینات بدو استخدام، نام و نام خانوادگی متقاضی، کد ملی و سمت شغلی باید ذکر شوند. 

و در پایان

معاینات بدو استخدام نقش بسیار اساسی و حیاتی در فرآیند استخدام ایفا می‌کنند. این معاینات، به کارفرما این امکان را می‌دهند که از سلامت و توانایی متقاضیان برای انجام وظایف مرتبط با شغل خود، اطمینان حاصل کنند. همچنین، معاینات پیش از استخدام، به متقاضیان فرصتی می‌دهد تا سلامت شخصی خود را ارتقا دهند و کار را در شغل جدید، با اطمینان و آمادگی شروع کنند.

از طرف دیگر، مدیریت دقیق و به ‌روز این معاینات و تضمین انجام آن‌ها، با رعایت حریم خصوصی و قوانین مرتبط با سلامت، از اهمیت بسیاری برخوردارند. در نهایت، معاینات بدو استخدام به سازمان‌ها و کارفرماها کمک می‌کنند تا به کارمندانی با عملکرد بهتر و سلامت جسمانی مناسب، دست یابند و به طور کلی، به ایجاد محیط کاری سالم و با کیفیت کمک می‌کنند.

 

5 نظر در “معاینات بدو استخدام

  1. سحر گفت:

    اگه کسی باردار باشه تست تنفس نتونه بده چی میشه؟ معاینات بدو استخدام واسش تکمیل نمیشه؟

    1. PranaTeb گفت:

      سلام و درود
      وضعیت فرد توسط پزشک در پرونده درج میشه و سایر معاینات برای وی انجام و پرونده تکمیل و تایید خواهد شد…

  2. سهیل گفت:

    سلام. هزینه معاینات بدو استخدام چقدره؟ و به عهده کارفرماست یا کارگر؟

    1. PranaTeb گفت:

      سلام و درود
      هزینه معاینات بدو استخدام برای زیر 35 سال 790،000 ت و بالای 35 سال 890،000 ت و به عهده کارگر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *