آزمایشات چکاپ, چکاپ سلامت

Hgb در آزمایش خون چیست؟

Hgb در آزمایش خون به چه معنی است؟

Hgb در آزمایش خون چیست؟ این آیتم ممکن است به صورت‌های مختلفی چون HGB ،Hg، یا Hgb نوشته شود. همه این‌ها مخفف کلمه هموگلوبین، یکی از عناصر اصلی تشکیل‌دهنده گلبول قرمز است. این ماده که در آن آهن به کار رفته، خود از اسید آمینه تشکیل شده و جایگاه‌های مختلفی برای ترکیب با اکسیژن دارد. هموگلوبین در جایی که اکسیژن زیاد وجود دارد با آن ترکیب می‌شود و در محیط کم اکسیژن آن را آزاد می‌کند. اندازه‌گیری مقدار کلی هموگلوبین در واقع به نوعی نشان‌دهنده تعداد گلبول‌های قرمز است که در آزمایشات روتین معاینات بدو استخدام نیز سنجیده می‌شود.

HGB در آزمایش خون
HGB مخفف هموگلوبین و از عناصر تشکیل دهنده گلبول قرمز است.

حد نرمال HGB چقدر است؟

مقادیر اصلی: مقدار طبیعی برای آقایان بین ۱۴ تا ۱۱ گرم در هر دسی لیتر است و برای خانم‌ها مقادیر بین ۱۲ تا ۱۶ گرم در هر دسی لیتر طبیعی محسوب می‌شود.
محدوده خطر: هموگلوبین زیر ۲ و بالای ۲۱ مقادیر بحرانی به حساب می‌آیند و حتما نیازمند رسیدگی فوری هستند.

نکته :

مقدار Hgb در بارداری کاهش می‌یابد چون با اینکه خونسازی کمی بیشتر شده است اما حجم مایع بدن و خون بالا رفته و مقدار کلی هموگلوبین در هر دسی‌لیتر آن کاهش می‌یابد. زندگی در ارتفاع هم به خاطر نیاز بیشتر بدن به اکسیژن و کمبود اکسیژن محیط باعث تولید بیشتر هموگلوبین می‌شود. در طحال اغلب سلول‌های پیر خون تخریب می‌شوند. بزرگ شدن طحال یعنی تخریب بیشتر سلول‌ها و به‌همین دلیل به دنبال آن کاهش RBC و Hgb رخ می‌دهد.

نتیجه‌گیری:

هموگلوبین یا HGB یکی از مواردی است که مقدار پایین آن ممکن است بعلت کم خونی ناشی از آهن باشد. بدین منظور HGB یکی از آیتم‌هایی است که بهتر است در معاینات بدو استخدام و دوره ای طب کار سنجیده شود. البته این آیتم جز آزمایشات روتین طب کار نیست اما می‌تواند به درخواست کارفرما به آزمایشات اضافه شود. از طریق فرم ثبت درخواست معاینات طب کار می‌توانید آیتم‌های آزمایش و دیگر معاینات اختصاصی طب کار را انتخاب و ثبت کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *