ارزیابی اسکلتی-عضلانی, دردها و ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی

کوتاهی آشیل

کوتاهی آشیل پا علات پادرد

تاندون آشیل پا قوی‌ترین و بزرگ‌ترین تاندون بدن می‌باشد. این تاندون پشت مچ پای شما قرار داشته و عضلات ساق پا را به استخوان پاشنه وصل می‌کند. در کوتاهی آشیل پا، تاندون آشیل نسبت به عضله ساق پا و استخوان پاشنه، طول مناسبی ندارد و کوچکتر از حد معمول است. این کوتاهی تاندون باعث می‌شود که پا مقداری آویزان بماند و حرکت دادن پا به سمت بالا به تلاش بیشتری نیاز داشته باشد. کوتاهی این تاندون، انقباض آشیل نامیده می‌شود. این عارضه یکی از دلایل پادرد و ناتوانی در حرکت دادن مچ پا است. در اغلب مواقع این بیماری با ورزش و مراقبت درمان می‌گردد؛ با این‌ وجود، گاهی جراحی تنها راه‌حل می‌باشد.

کوتاهی آشیل/ طب کار پرانا
کوتاهی آشیل

تشخیص کوتاهی آشیل:

  1. تست آشیل (فرد رو به دیوار ایستاده و یک پا را عقب گذاشته و پای دیگر که جلو می باشد کمی خم میشود و دو دست به دیوا فشار می اورند. اگر پایی که عقب می باشد از زمین جدا شد امکان کوتاهی اشیل وجود دارد).
  2. بررسی کفش(پاشنه کفش معمولا با زمین تماس ندارد).
  3. عدم تماس پاشنه با زمین در مراحل پیشرفته.

علل کوتاهی آشیل:

  1. پوشیدن مداوم کفش پاشته بلند.
  2. عادت به نشستن دو زانو.
  3. داشتن خار پاشنه.
  4. ضعف عضلات جلوی ساق پا.
  5. داشتن زانوی خمیده.
  6. آسیب دیدگی عضله دو قلو.

عوارض کوتاهی آشیل:

  1.  راه رفتن روی پنجه پا.
  2.  پلانتار فلکشن دائمی پا.
  3. ایجاد ضعف کمر گود.
  4. ایجاد ضعف زانوی خمیده.

  حرکات اصلاحی :

  1. سر پا ایستاده یک پا جلو یک پا عقب پای عقبی کاملا صاف و پاشنه و پنجه بطور کامل روی زمین،پای جلویی را از زانو خک کرده روی آن بنشیند بطوریکه کشش را در پای عقب کاملا حس کند سپس جای پا را عوض نماید.
  2. رو به دیوار با فاصله زیاد ایستاده کف دستها را به دیوار چسبانده پاها را جفت در حالیکه سعی می شود پاشنه پاها از زمین کنده نشود به دیوار فشار بیاورید.
  3. ایستاده پاها جفت سعی شود بدون خم کردن زانو دستها را به زمین نزدیک کرده در صورت امکان کف دست را روی زمین بگذارید.
  4. چمباتمه نشسته سعی کند در حالیکه مانع از بلند شدن و جدا شدن پاشنه ها از زمین می شود راه بروید.
  5. در مسیرهای سر بالایی بیشتر راه بروید.

نتیجه‌گیری:

کوتاهی آشیل یکی از علل درد پا است که بسیاری از مشاغل و نوع کاری که فرد انجام می‌دهد ممکن است تشدید کننده آن باشد. با این وجود با ارزیابی اسکلتی-عضلانی می‌توان این مشکل را تشخیص داد و جهت رفع آن با حرکات اصلاحی مناسب اقدام کرد. علاوه بر این حفظ پوسچر صحیح در هنگام کار و سایر امور روزانه از موارد مهمی است که باید رعایت شود. جهت مشاوره و دریافت برنامه ورزشی مناسب با طب کار پرانا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *