آزمایشات چکاپ, چکاپ سلامت

MCHC در جواب آزمایش چیست؟

MCHC در آزمایش خون به چه معناست؟

MCHC در جواب آزمایش چیست؟ این سوال ممکن است بعد از دیدن برگه آزمایش خون (CBC) به ذهن شما بیاید. MCHC کوتاه شده واژه متوسط غلظت هموگلوبین گلبول هاست  (mean corpuscular hemoglobin concentration). به عبارتی ساده‌تر، تست MCHC  مقدار هموگلوبین در داخل یک گلبول قرمز را اندازه می‌گیرد.

MCHC در جواب آزمایش چیست؟

هموگلوبین

هموگلوبین یک پروتئین غنی از آهن است که اکسیژن را داخل خون حمل می‌کند. نقش هموگلوبین انتقال اکسیژن و دی اکسیدکربن در خون است. این پروتئین دارای گروه هِم (کوفاکتوری که نقش اساسی در انتقال اکسیژن را دارد ) که یک گروه پروستتیک است است. هموگلوبین در ساختار خود از عنصر آهن و منیزیم بهره می‌برند .این پروتئین دارای ساختمان چهارم است و یک ساختار تترامر دارد. هموگلوبین شامل دو نوع زیر واحد مختلف به نام آلفا و بتا است.

MCHC به میانگین مقدار هموگلوبین درون یک گلبول قرمز خونی منفرد اشاره دارد.

مقدار نرمال MCHC چقدر است؟

 سطح نرمال MCHC برای بزرگسالان ۳۷-۳۱ گرم در هر دسی لیتر (g/dl) است.

حجم MCHC به خودی خود همیشه علامت داشتن بیماری زمینه‌ای نیست اما ممکن است یک پزشک آزمایش‌های بیشتری را درخواست کند. مطالب مشابه را می توانید ازبخش سلامت عمومی ملاحظه نمایید .

نتیجه‌گیری:

در پاسخ به این سوال که MCHC در جواب آزمایش چیست؟ فهمیدیم که MCHC یکی از موارد آزمایش CBC خون است که در آن غلظت هموگلوبین سنجیده می‍شود. این فاکتور در کنار سایر آیتم‌های آزمایش خون دارای یک محدوده نرمال کرد با آگاهی از آن براحتی می‌توان برگه آزمایش خود را قبل از مراجعه به پزشک تا حدودی تفسیر کرد و از وضعیت سلامت خود آگاهی پیدا کرد. این مورد نیز در آزمایشات معاینات بدو استخدام بررسی می‌شود. جهت درخواست معاینات طب کار در مرکز طب کار پرانا با ما تماس بگیرید یا از طریق فرم درخواست معاینات، درخواست خود را ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *