ارگونومی, ارگونومی در منزل

حمل بار با دست

حمل بار با دست هنگام خرید و امور منزل

قطعا یک زن خانه‌دار در طول روز برای انجام امور مختلف منزل مجبور به حمل بار با دست می‌شود مثلا گاهی حجم زیادی از خرید روزانه در مسافت طولانی با دست حمل می‌شود. جابجایی اثاث منزل، حمل ظروف سنگین پر از غذا، نایلون‌های خرید و… از مواردی هستند که می تواند در کوتاه‌مدت و بلندمدت موجب آسیب رساندن به بدن شود. به‌منظور پیشگیری از این آسیب‌ها آگاهی از اصول جابجایی بار سنگین بسیار حائز اهمیت است.

حمل بار با دست در طولانی مدت و گاها در کوتاه مدت باعث آسیب رسیدن به بدن می‌شود.
حمل بار سنگین با دست

نکاتی که باید هنگام خرید و حمل بار با دست رعایت کنید:

  • برای خرید روزانه منزل به جای حمل بار با دست از چرخ دستی مخصوص استفاده کنید.
    بهتر است هنگام استفاده از چرخ دستی آن را با هل دادن در جلوی بدن خود حرکت دهید (اغلب افراد این چرخ ها را در پشت سر خود می کشند که به علت فشارهای وارد آمده به بدن، توصیه می‌شود از این حالت پرهیز نموده و در عوض از هل دادن چرخ دستی به جای کشیدن استفاده شود).
نکاتی که باید هنگام خرید و حمل بار با دست رعایت کنید:
  • اگر از چرخ مخصوص خرید استفاده نمی‌کنید، بارها را به دو قسمت مساوی تقسیم و با دو دست حمل نمایید تا تعادل بدن حفظ شود.
نکات خرید و حمل بار با دست
  • اگر وزن کالاهای خریداری شده زیاد باشد، پس از مدتی در کف دست و انگشتان احساس درد و ناراحتی می‌کنید. استفاده از برخی ابزارهای ساده (مانند دست‌گیره‌های نگه‌دارنده بار) می تواند به نحو مؤثری از این امر جلوگیری کند.
اگر وزن کالاهای خریداری شده زیاد باشد، پس از مدتی در کف دست و انگشتان احساس درد و ناراحتی می‌کنید. استفاده از برخی ابزارهای ساده (مانند دست‌گیره‌های نگه‌دارنده بار) می تواند به نحو مؤثری از این امر جلوگیری کند.
نحوه استفاده از دستگیره نگه دارنده بار

حمل و جابجایی کودک

  • هنگام بلند کردن کودکان و هر گونه وسایل از روی زمین، حتما شرایط زیر را در نظر داشته باشید.
  • کمر را صاف نگه داشته و زانوها را خم کنید و هنگام بلند کردن بار به هیچ عنوان کمر خود را خم نکنید و از پاهای خود برای بلند کردن بار کمک بگیرید. در ضمن سعی کنید بار از بدن فاصله نگیرد.
  • خم کردن کمر موقع بلند کردن بار از روی زمین بسیار خطرناک بوده و فشار زیادی را به ستون فقرات و مهره های کمری وارد می کند.
  • اگر بار را در ارتفاع بالاتر از آرنج حمل کنید این فشار تشدید می گردد.
  • اگر به هنگام خرید یا تفریح مجبور به حمل کودکان در مسافت طولانی هستید، استفاده از آغوشی مخصوص موجب توزیع فشار وارده در کل تنه شده، خستگی و همچنین فشارهای وارد آمده به بدن و بروز کمر درد را به نحو شایانی کاهش می دهد.
استفاده از آغوشی مخصوص موجب توزیع فشار وارده در کل تنه شده، خستگی و همچنین فشارهای وارد آمده به بدن و بروز کمر درد را به نحو شایانی کاهش می دهد.
مدل های مختلف آغوشی
  • حمل و جابجایی اثاثیه منزل یکی از فعالیت هایی است که اگر آن را به تنهایی انجام داده و از دیگران کمک نگیرید می تواند عوارض جبران ناپذیری به ستون فقرات شما وارد نماید.
حمل و جابجایی اثاثیه منزل یکی از فعالیت هایی است که اگر آن را به تنهایی انجام داده و از دیگران کمک نگیرید می تواند عوارض جبران ناپذیری به ستون فقرات شما وارد نماید.
حمل و جابجایی اثاث منزل
  • از خمیدن و چرخش کمر به طرفین اجتناب گردد این وضعیت بدترین حالت ممکن براي ستون فقرات است و فشار خیلی زیادي را به ناحیه کمر وارد می نماید .
در زمان حمل بار با دست چرخش از کمر آسیب بسیار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.
چرخش از کمر آسیب بسیار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.

نتیجه‌گیری:

حمل بار با دست از مواردی است که به وفور در انجام کارهای روزانه منزل اتفاق می‌افتد و گاهی کاملا اجتناب‌ناپذیر است. این امر در بسیاری از مواقع منجر به آسیب‌های اسکلتی-عضلانی بویژه کمردرد خواهد شد. بنابراین آگاهی و رعایت اصول ارگونومی جابجایی بار و داشتن پوسچر صحیح امری ضروری است. شما عزیزان می‌توانید جهت آموزش و مشاوره ارگونومی از طریق راه‌های ارتباطی طب کار پرانا با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *