ارگونومی, ارگونومی اداری

ارگونومی موس

ارگونومی موس و نکات صحیح استفاده از آن

ارگونومی موس به این علت که استفاده از کامپیوتر جزء لاینفک زندگی ما انسان‌ها شده است و ما بخش عمده‌ای از فعالیت‌هایمان را به کمک این ابزار جادویی انجام می‌دهیم اهمیت دارد. بنابراین استفاده درست از این ابزار و حفظ سلامتی در کاربری کامپیوتر از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. موس یکی از ابزارهای کاربردی کامپیوتر است که با وجود مزایای بسیار برای کاربران کامپیوتر اما متاسفانه به علت ایجاد پوسچرهای تکراری و طولانی‌مدت امکان ایجاد صدمات ناشی از حرکات تکراری RSI را فراهم می‌کند. عدم رعایت ارگونومی موس (mouse) باعث صدمه و منجر به درد، سوزش، ورم، ضعف عضلات، بی حسی، کرختی و کاهش مهارت در اندام های مرتبط می شود.

ارگونومی موس (mouse)
موس کامپیوتر از پرکاربردترین اجزا سیستم است

نکات ضروری هنگام استفاده از موس:

به طور کلی در کار با موس رایانه باید به نکات ارگونومی موس توجه شود تا امکان ایجاد صدمات RSI به حداقل ممکن برسد.

  • موسی را انتخاب کنید که ساختار قرینه داشته و در حد امکان مسطح باشد، زیرا کف دست انسان خمیدگی آناتومیکی خاصی دارد که از برخورد کف دست با سطوح مختلف جلوگیری می‌کند. اندازه موس باید با دست کاربر متناسب باشد و کاملاً در دست جای گيرد.
  • موس را محکم در دست نگیرید چرا که منجر به ایجاد تنش در انگشتان می‌شود. دقت داشته باشید که نبایستی از نوک انگشتان برای فشار بر موس استفاده کرد. موس را به آرامی با تمام انگشتان در دست بگیرید.
نکات ضروری هنگام استفاده از موس:
پوزیشن غلط دست
نکات ضروری هنگام استفاده از موس:
پوزیشن صحیح دست

حرکت صحیح موس

  • زمانی که موس را حرکت می‌دهید، ساعد و مچ دست خود را بر روی میز و لبه میز تکیه ندهید. بسیاری از سیاهرگ‌های ناحیه مچ سطحی هستند و هر فشاری به این ناحیه می‌تواند جریان خون را مختل کند و این اختلال خطر ایجاد صدمات را افزایش می‌دهد.
  • تنها از مچ دست خود برای جابجایی موس استفاده نکنید بلکه جابجایی بایستی از ناحیه کل بازو و شانه باشد.برای حرکت دادن موس مفصل آرنج را محور قرار دهید تا بدون خم شدن مچ دست امکان حرکت فراهم شود. در هنگاه استفاده از موس، مچ دست و ساعد در یک امتداد باشند يعني خم شدن مچ به سمت چپ يا راست يا بالا و پايين صحيح نيست .
حرکت صحیح موس
مچ دست در راستای انگشتان
حرکت صحیح موس
مچ دست مستقیم روی کیبورد قرارگیرد.

محل قرارگیری موس

  • محل استقرار موس براي كاربران چپ‌دست، سمت چپ و براي كاربران راست‌دست، سمت راست و در ناحيه اول میز است. تا جايي که ممکن است موس را نزديک صفحه‌کليد قرار دهيد. موس بايد به‌سادگي در دسترس باشد و براي گرفتن آن دست نبايد کشيده شود. بازوها بايد افتاده و آرنج نيز با زاويه‌ي کمي باز قرار گرفته باشد. مخصوصا وقتي صفحه‌کليد شما روي سطوح ديگر قرار گرفته باشد، بايد بسيار بيشتر به اين نکته توجه کنيد.
محل قرارگیری موس
نحوه صحیح قرارگیری دست بر کیبورد
  • برای یافتن بهترین محل قرارگیری موس روی صندلی خود تکیه دهید، بازوها را در موقعیت راحت (Relax) آویزان قراردهید ساعد خود را از مفصل آرنج خم کنید سطح زیر آرنج شما ارتفاع قرارگیری موس را تعیین می‌کند و درحرکت ساعد در همین موقعیت محدوده حرکت موس را نشان می‌دهد.
  • به یاد داشته باشید که اگر موس خارج از این محدوده قرارگیرد یا به هرعلتی مثل شلوغی میز و… دور از صفحه کلید قرار گیرد، دست کاربر برای دسترسی به موس در حالت کشش قرار می‌گیرد که برای رفع این مشکل یک جایگاه (Platform) برای موس درنظرگرفته می‌شود.

وضعیت مچ دست هنگام استفاده از موس

  • وضعیت مچ را در موقعیت خنثی حفظ کنید. وجود استراحتگاهی نرم با سطح گرد شده و یا دسته صندلی برای استراحت آرنج موجب می‌شود که حرکت موس با خم شدن وچرخش مچ دست صورت گیرد که نتیجه آن افزایش فشار داخلی تونل کارپال است.
وضعیت مچ دست هنگام استفاده از موس
  • سعی کنید در هر ساعت 4 یا 5 بار شانه ها را بچرخانید و دست و انگشتان خود را به آرامی تکان دهید و از حفظ یک پوسچر به مدت طولانی پرهیز کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *