کووید 19

چرا شدت علائم افراد مبتلا به کرونا ویروس متفاوت است؟

چرا شدت علائم افراد مبتلا به کرونا ویروس ،متفاوت است؟

سازمان بهداشت جهانی از این ویروس به عنوان ۲۰۱۹-nCoV یاد کرده است. چند روز گذشته مقاله‌ای تحت عنوان گونه‌های متفاوت ویروس کرونا منتشر شده است که مشخص کرده است: چرا شدت علائم افراد مبتلا به کرونا ویروس متفاوت است؟ چرا برخی افراد مبتلا به کرونا ویروس علائم خفیف و برخی افراد علائم شدید از خود نشان می‌دهند؟

ویروس کرونا  چیست؟

nCoV  نام این ویروس است، n به معنی جدید و CoV به معنی ویروس تاجی است. به طور کلی این ویروس نیز شبیه سندروم حاد تنفسی حاد که در سارس (SARS) نامیده می‌شود است، اما به هیچ وجه یکسان نیستند.

راههای انتقال ویروس کرونا

این ویروس می‌تواند از شخصی به شخص دیگر منتقل شود. شیوع از طریق ترشحات مجرای تنفس و تماس (با سطوح و یا فرد به فرد) از مهمترین عوامل انتقال ویروس کرونا هستند. همچنین انتقال از راه ذرات هوا نیز یکی از راههای انتقال این ویروس است. دوره نهفتگی بیماری کرونا از ۱ تا ۱۴ روز، بیشتر ۳ تا ۷ روز است.

علائم بیماری کووید-19

این بیماری عمدتا با تب، خستگی و سرفه خشک بروز می‌یابد. تعداد کمی از بیماران نیز علائمی مانند گرفتگی بینی، آبریزش بینی و اسهال دارند. همچنین در برخی بیماران فقط تب و خستگی خفیف (و غیره) بروز پیدا می‌کند.
بیمارانی که این بیماری در آنها شدت می‌یابد، پس از گذشت ۱ هفته دچار مشکل تنفسی می‌شوند.

علائم بیماری کووید-19

در تاریخ ۴ مارچ ۲۰۲۰ مقاله ای تحت عنوان کشف ۲ گونه از ویروس کرونا خبر داد که ۷۰ درصد افراد با انواع مهاجم تر آن آلوده شده اند.

انواع ویروس کرونا:

در بررسی که بر روی  103 مورد ژنوم ویروس کرونا (ویروس کووید-19) نوظهور انجام شده، دیده شده که این ویروس‌ها را می‌توان در دو گروه جداگانه دسته‌بندی کرد.

ادعا شده که این دو گروه تغییر ژنتیکی بسیار زیادی در حدود ۱۷ درصد نسبت به یکدیگر داشتند و در دو گروه به نام‌های S و L نامگذاری شدند.

  • نوع S نوع قدیمی‌تر است و بسیار به نوعی که در خفاش وجود دارد شبیه تر است.
  • نوع L  جدیدتر است و از ایجاد جهش در دسته S به وجود آمده. این که این جهش و تفاوت ژنومی در بدن حیوان به وجود آمده یا در بدن انسان هنوز مشخص نیست.

در این مطالعه تخمین زده شده که در حدود ۷۰ درصد افراد با نوع L  و در حدود ۳۰درصد افراد با نوع S درگیر شدند. نوع L انواع شدیدتر بیماری را ایجاد میکند و توانایی سرایت  بیشتری دارد. نوع S انواع ملایم تر بیماری را ایجاد میکند و قدرت بیماری زایی آن از نوع L کمتر است.

شدت انواع S و L بیماری کرونا 

تخمین زده میشود این نسبت از اوایل ژانویه ۲۰۲۰ تغییر کرده و موارد عفونت یافته با نوع S افزایش یافته‌است. چرا که به دلیل ایجاد بیماری شدیدتر با دسته L  افراد درگیر بیشتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و درمان می‌گیرند و ازانتقال آن به بقیه جلوگیری می‌شود. در حالیکه نوع S انواع ملایم‌تر بیماری را ایجاد میکنند . بیمارانی که احتمالا به دنبال درمان نمی‌روند و احتمالا قرنطینه نمی‌شوند و در نتیجه انواع s را در گروه بیشتری از افراد جامعه سرایت می‌دهند. برخی از این موضوع استقبال می‌کنند و معتقدند ابتلای افراد به نوع کم خطرتر S آنها را در برابر ابتلا به نوع خطرناک تر L مصون می‌کند.

مثل: تزریق واکسن آنفولانزا که بدن را در مقابل سوش های دیگر ویروس نیز مقاوم می‌کند. البته صحت این مسئله ثابت نشده است چرا که ابتلا با هر دو نوع S و L دیده شده است. مورد دیگر این است که خیلی از دانشمندان با نتایج این مقاله موافق نیستند

شدت انواع S و L بیماری کرونا 

چرا برخی مبتلایان به کرونا ویروس علائم خفیف و برخی علائم شدید از خود نشان می‌دهند؟

ایراداتی که به این مطالعه وارد کرده‌اند:

  • تعداد کم کیس‌های مطالعه شده است.
  • همچنین ایراداتی که به لحاظ متدولوژیک به این مقاله وارد شده است.

به فرض درست بودن مطالب ادعا شده در این مقاله علاوه بر این سوال که چرا شدت علائم افراد مبتلا به کرونا ویروس متفاوت است؟ یک سوال دیگر ما را پاسخ داده می‌شود.

این که چرا درگیری کادر درمان با این ویروس بسیار زیاد است و مبتلایان تظاهرات بیماری شدید را نشان می‌دهند؟!
این مطلب احتمالا به این علت است که با توجه به شدت بیماری در نوع L افرادی که به درمان‌های پیشرفته‌تر نیاز پیدا می‌کنند با نوع L آلوده شده‌اند. در نتیجه کادر درمان هم با همین نوع مواجهه داشته‌اند و درگیر شده‌اند.

که این مسئله:

  • اهمیت پروتکشن مناسب برای کادر درمان و
  •  اهمیت قرنطینه کامل برای بیماران مبتلا به انواع شدید بیماری را مطرح می‌کند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *