ارزیابی اسکلتی-عضلانی و
حرکات اصلاحی

فرم بدن هر شخص در ظاهر، شکل گرفته از وضعیت ستون فقرات وی است. انحراف از وضعیت مطلوب بدنی موجب کاهش کارایی مکانیکی فرد شده و او را در معرض آسیب­‌های اسکلتی-عضلانی قرار می‌دهد. باتوجه به عدم آگاهی افراد از نحوه صحیح انجام برخی کارهای روزمره، این فرم می‌تواند پس از مدتی تحت تاثیر پوسچرهای غلط دچار ناهنجاری‌ و تغییر شکل شود. با این حال ناهنجاری‌های قامتی و به دنبال آن دردهای اسکلتی-عضلانی در صورتی که به موقع رسیدگی شوند قابل پیشگیری و درمان خواهند بود. در این راستا تیم متخصص پراناطب علاوه بر ارزیابی اختلالات اسکلتی در صورت نیاز برنامه حرکات اصلاحی منحصر به هر فرد را ارائه می‌دهند. علاوه بر این می‌توانید از خدمات طب کار پرانا شامل معاینات بدو استخدام و معاینات دوره ای نیز بهره‌مند شوید. جهت اطلاع از هزینه طب کار و ارزیابی اسکلتی با ما تماس بگیرید.

اختلالات اسکلتی-عضلانی چیست؟

به هرگونه تغییر فرم و شکل طبیعی بدن ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی می‌گویند.

ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های شغلی در افراد است که به‌طور عمده در کمر، گردن و اندام‌های فوقانی مشاهده می‌شود. اختلالات ایجاد شده پس از مدتی می‌تواند یکی از دلایل از کار افتادگی زودهنگام فرد و یا کاهش سطح کیفیت در کار و زندگی شخصی فرد باشد. کلیه افراد شاغل خصوصا افرادی که در معرض خطر بیشتری هستند، توصیه می‌شود طی چکاپ سلامت معاینات دوره‌ای، ناهنجاری های بدن و حرکات اصلاحی را نیز انجام دهند. این ارزیابی به افراد کمک می‌کند تا در صورت آسیب‌دیدگی و ایجاد اختلال، با تمرینات ورزشی اصلاحی جهت درمان و جلوگیری از پیشرفت آن اقدام کنند.

علت ایجاد ناهنجاری اسکلتی-عضلانی

در برخی موارد این ناهنجاری‌ها به‌دلیل ژنتیک و از ابتدای تولد بوده و یا با افزایش سن ایجاد می‌شود. اما گاهی عواملی چون عدم تحرک، الگوهای بدنی اشتباه، عادات حرکتی غلط، پوسچرهای استاتیک، بیماری‌های خاص و … می‌تواند با اعمال فشار بر مفصل، اسکلت بدن، عضلات و رباط‌ها و در کل ارگان‌های بدن موجب ایجاد این ناهنجاری‌ها باشد.

معرفی انواع ناهنجاری های اسکلتی عضلانی

 به‌طور کلی ناهنجاری‌هایی که از بدو تولد همراه نبوده و به مرور زمان ایجاد شده‌اند دو دسته هستند: 1- ناهنجاری در ساختار که در این ناهنجاری استخوان‌ها، عضلات و مفاصل به نوعی تغییر پیدا کرده‌ که عملکرد خود را از دست داده‌اند. در اینصورت حرکات اصلاحی نمی‌توانند به‌تنهایی کمکی به فرد کنند و شاید نیاز به عمل جراحی باشد. 2- ناهنجاری در عملکرد که در این ناهنجاری به دلیل وجود مشکلات در عضله و مفصل، فرد کنترل وضعیت بدنی خود را از دست داده است. این ناهنجاری را می‌شود با حرکات اصلاحی رفع کرد.

این ناهنجاری‌ها با توجه به عوامل مختلف می‌تواند کمر، گردن، شانه‌ها، مچ دست، پشت، لگن، ساق پا، زانوها، مچ پا، کف پا و … را درگیر کند. درگیری در این اعضا به مرور زمان می‌تواند موجب ناهنجاری‌های جدی‌تر شود که درمانی طولانی‌تر و دشوارتر از دردهای ابتدایی دارند مانند: گودی غیرطبیعی کمر یا هایپرلوردوز، قوز(پشت گرد) یا کایفوز، پاهای پرانتزی، پاهای ضربدری، انحنای غیرطبیعی ستون فقرات، عدم تقارن در عضلات، سر به جلو و…

چرا انجام ارزیابی اسکلتی-عضلانی ضرورت دارد؟

اختلالات و دردهای اسکلتی-عضلانی سبب پایین آمدن کیفیت کار و زندگی افراد، کاهش زمان مفید فعالیت و هم‌چنین افزایش بار مالی و درمانی بسیار زیاد می شود. تشخیص به موقع ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی به شما جهت پیشگیری از تشدید این اختلالات و نیاز به عمل جراحی و پرداخت هزینه‌های هنگفت کمک خواهد کرد. نحوه تشخیص ناهنجاری های اسکلتی از راه‌های مختلفی انجام می‌شود. از جمله راه‌های ارزیابی این اختلالات بررسی علائم، سابقه خانوادگی، آزمایش خون، MRI، پوسچرگرافی و… است که با توجه به تشخیص پزشک انجام می‌گیرد. اما آنچه که در  ارزیابی اسکلتی-عضلانی انجام می‌شود شامل:

نقش حرکات اصلاحی در پیشگیری و درمان اختلالات اسکلتی-عضلانی

درمان و اصلاح این ناهنجاری‌ها باتوجه به نوع ناهنجاری، دلیل ایجاد آن، عضو درگیر و… می‌تواند با دارو، حرکات اصلاحی، فیزیوتراپی، کاردرمانی، جراحی و… انجام گیرد. حركات اصلاحي به مجموعه حركات كششي و تقويتي گفته مي‌شود كه جهت پيشگيري و اصلاح ناهنجاري‌هاي جسماني ( كشش عضلات، افزايش دامنه حركتي مفاصل و تقويت عضلاتي كه ضعيف شدند) انجام مي‌گيرد. تجویز حرکات اصلاحی جهت درمان ناهنجاری‌ها پس از معاینات ذیل توسط متخصص صورت میگیرد:

مرکز اصلاح ساختار قامتی پراناطب

بنابراین با توجه به اهمیت سلامت جسمی افراد که مهم‌ترین سرمایه وی جهت ادامه کار و زندگی روزمره است، آگاهی از ناهنجاری‌های اسکلتی و حرکات اصلاحی برای رفع آن بسیار حائز اهمیت است. پس از ارزیابی‌های لازم توسط متخصصین، با توجه به نتیجه حاصل از ارزیابی، برنامه حرکات اصلاحی مناسب برای هر فرد تعیین می‌شود. فراموش نکنید که اصلاح و درمان این ناهنجاری‌ها با حرکات اصلاحی در صورتی ممکن است که هنوز شدت نیافته باشد، در غیر اینصورت تنها با عمل جراحی درمان می‌شوند. در نتیجه با انجام به‌موقع ارزیابی اسکلتی-عضلانی از ناهنجاری‌های قامتی و ستون فقرات قبل از آنکه دیر شود آگاه شوید. تیم متخصص مرکز طب کار پرانا جهت انجام این ارزیابی‌ها و ارائه برنامه حرکات اصلاحی پذیرای شما عزیزان خواهد بود.

نظرات کاربران

کاربران درمورد ما چه می‌گویند...

 آخرین

مقــالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *